- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
184

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i Israel förut icke kunnat befaras utan att trafiken legat
nere; sådant var tillståndet under Samgar, Anats son, men
nu är det annorlunda. Stammarne skulle försvara hvar sitt
område inom Israelsförbundet, så att trafiken och de
fredliga yrkena oafbrutet kunde fortgå i landet. Det
icke-seitfitiska namnet Samgar1 hänvisar därpå att denne
stam-höfding, som icke kunnat fylla sitt värf inom förbundet, var
en främling. Det nu segrande Israel anser sig vara mera
berättigadt att härska på platsen. Att ett tryggadt
tillstånd sålunda återställes kallas i v. 11 för
“rättfärdighets-bedrifter" som gälla perazön i Israel, så att man här finner
huru de gamla “domrarne* i egenskap af hjältar skaffa rätt
och upprätta rättfärdighet2. Perazön är en slätt, i
synnerhet, som det synes, en slätt mellan berg (jfr sid. 78 anm. 2).
Dessa perazön-slättmarker hafva identifierats med
Israel-Esara, som är den heliga jorden. När det vidare heter att
Jahve och hjältarne stiga ned från bergen (v. 13, jfr v. il),
så kan man icke annat än jämföra den gamle amoriterguden,
som bodde på Hermon-Antilibanon, och hade slättmarkerna
(jordgudinnan) därnedanför till sin gemål. Jahve har blifvit
en berggud, som med sina å bergen lägrade hjältar
beskyddar Perazön-Israel. Slätten är icke längre en gudinna, men

1 K. Budde, Das Buch der Ricliter, sid. 82.

2 Här framträder utan tvifvel det ursprungliga begreppet af “domare".
Hvarje stam skulle egentligen hafva sin domare, hvilken äfven kunde vara
konung, liksom de israelitiska konungarne äfven voro domare. Då de 12
israelitiska stammarne hade sina förebilder i ett förbund af nordsyriske
Habiri, nämligen af en mängd smärre stammar eller folk som regerades af
livar sin konung eller furste (som hade “spira"; jfr sid. 147 och 1 Mos. 49 lo)
så hafva sannolikt dessa furstar varit “domare“ i samma mening.som bibelns
domare. De hafva då Bkaffat ratt och rättfärdighet i Israel liksom det heter
här i Debora-sången att Jahve genom sina hjältar utför
rättfärdiglietsbe-drifter åt perazön-Israel. Jfr sid. 147 f. Äfven den för-mosaiska religionen
i Nordisrael afsåg alltså att upprätta rättfärdighet på jorden. Delta
förmosaiska rättfärdighetsbegrepp göres gällande under Israels “domaretid*,
hvilken alltså åter får sin historiska förklaring från Nordsyrien. Feniciernas

“suffeter*4 torde ock hafva historiskt sammanhang med de nordsyriska
do-marne. — Samma för-mosaiska rättfärdighetsbegrepp träffas i Jes. 41 2 och

på många andra ställen i Devterojesaja, där rättfärdigheten säges växa upp
*soua en frukt ur jorden och sålunda förbindes med Israel-Esara-idéen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free