- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
190

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samverka med honom. En sådan samverkan motsvarar alldeles
läget på Sauls tid, i det att Benjamin bestod af tvenne element,
det nordsyriska och det amoritiska, som förenat sig just emot
filisteerväldet för att vidmakthålla det gamla Benjamin.

I sammanhang härmed bör märkas att likasom två
slags profeter här samverka med hvarandra, så finnas på
Davids tid tvenne, till olika folkelement hörande präster,
nämligen Abjatar och Sadok (2 Sam. 8 17 15 24). I slutet
af Davids lifstid, när det blir fråga om efterträdare, dela
sig dessa på hvar sitt parti så, att Abjatar höll med
Ado-nijja men Sadok med Salomo; detta medförde Abjatars fall
när Salomo kom till regeringen (1 Kon. 1—2). Abjatar
hörde till Elis hus (1 Kon. 2 27), som bringas i nära
sammanhang med arken under domaretiden (1 Sam. 1 ff.),
hvarför han säkerligen representerar det nordsyriska Israel,
medan Sadok hör till det amoritiska; några andra folkelement
kunna väl icke heller komma ifråga för denna tid. Men
äfven Sadok var en israelisk präst, så att hans prästadöme
till sin idé var nordsyriskt. — Det hörde till begreppet af
Jahves smorde, att han skulle vara omgifven af präster
och profeter (1 Sam. 2 85 2 Sam. 7). Egentligen skulle
han ock själf kunna profetera likasom Saul (2 Sam. 23 i—7).
Den musik som David utfört inför Saul var af samma
profetiska slag som profetskarornas eftersom (den gode) anden
därvid kom öfver Saul. Denna musik, som sedan öfvades
vid Jerusalems tempel, var af ofvan angifna grunder ett
medel till religiös sammanhållning mellan (en del) nordsyrer
och amoriter emot filisteerna.

Emedan Sauls konungadöme kommit till stånd under
sådana omständigheter, så är det förklarligt att hans
egentliga uppgift var att slå filisteer och amalekiter, hvilka
hyllade de “nya gudar“ som Israels fäder icke känt.
Traditionen att filisteerna skymfat lefvande Guds härskaror (1
Sam. 17) återspeglar den religiösa motsatsen mellan Sauls
Israel och det af filisteerna skyddade. Saul befann sig i
en konflikt, som icke gärna kunde annat än framkalla
svårmod när krigslyckan vek ifrån honom. Själf tyckes han
för öfrigt hafva haft föga lust att taga initiativet till an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free