- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
197

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

full verkan. Arken, som sålunda alltmer lösgjorts från
sina gamla förbindelser med Nordsyrien, fördes omsider i
mosaismens namn till det af filisteerna behärskade Jerusalem.
När nu efter Tiglat-Pileser I:s tid det mot det mosaiska
förbuadet fientliga amoritiskt benjaminitiska Israel åter kunde
träda i politisk förbindelse med Nordsyrien, då beliöfde man
därstädes den israelitiska maktens hjälp mot arameerna, och
så kunde Jerusalem i viss mån äfven från forn-israelitisk
synpunkt betraktas som en moderstad för Israel. Under en
sådan situation, då Jerusalem äfven blifvit ett betydelsefullt
politiskt centrum, (hvilket i sin ordning står i förbindelse
med Egypten, se nedan) bygger Salomo templet.

Vid slutet af Davids lif kämpa tvänne af hans söner,
Ådonijja, Haggits son, och Salomo, Batsebas son, om
tronföljden, och två partier af präster och krigare fördela sig
på livar sin af pretendenterna, tydligen under fullt
medvetande om den olika framtid Israel skulle gå till mötes
allt eftersom den ene eller den andre blefve segrande.
Salomo och hans parti fingo öfvervikt. En i flere viktiga
afseenden ny politik infördes därmed i Israel.

Af flere tecken att döma har Salomo begagnat sig af
Faraonernas gamla anspråk på Syrien. På hans tid fortfor
Egypten ännu att vara deladt emellan den ortodoxa
dynastien i Thebe, hvilken grundlagts af öfversteprästen Ileri-Hor,
och den i opposition mot detta regemente tillkomna
Tanis-dynastien \ som Maneto räknar som den 21 :a och sålunda
som den legitima efter Kamses 111:3 dynasti. De
mosaiskt-israelitiska traditionerna synas nu vittna om att
Tanis-dynastien, som ju hade sitt residens vid Asiens gräns, trädt
i vänskaplig förbindelse med filisteerna, edomiterna och
amalekiterna, som skyddade det mosaiska Israel (sid. 163 ff.).
Om så förhåller sig, dä måste redan David och
Tanis-dynastien hafva lefvat i osämja, eftersom David angrep just
nämnda folk. Detta bestyrkes också däraf, att när David
hade anställt blodbad i Edom, en edomitisk prins Hadad

1 Just under loppet af Salomos regering aliägsnades dock den
prästerlige Farao i Thebe af Sisak, grundläggaren af den 22 dynastien, hvilken
hade direkt att göra med rikets delning efter Salomos död, se nedan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free