- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
200

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konungar samt från ståthållarne (här användes ordet pacha.)
i landet. Det land, hvaröfver ståthållarne härska, synes här
gränsa till ereb-konungarnes land (om ereb se sid. 126 ff.),
och då måste Salomos rike sträcka sig till Eufrat och Mindre
Asiens gränser.

I det föregående hafva vi sett huru den 18:e egyptiska
dynastien, när den härskade öfver Nordsyrien, gynnat Israel,
och huru Habiri-folket med anledning däraf kunde utbreda
sig ända ned till Egypten. Den 19:e dynastien reagerade
häremot och sympatiserade mer med hetiterna än med Israel.
Af gammalt har den hetitiska och den israelitiska
religions-åskådningen kämpat om herraväldet i världen och närmast
om Nordsyrien (sid. 152 ff.). Den ortodoxa 20:e dynastien i
Egypten liknade den 19:e i motvilja mot Israel, och när nu
Salomo liksom å denna dynastis (och dess efterträdares i
Thebe) vägnar härskade öfver Syrien så är det icke
underligt om hans religionspolitik rönt inverkan häraf. I själfva
verket synes han hafva valt den hetitiska religionen framför
den äkta israelitiska, ehuru de båda på flere sätt kunnat
kombineras, eftersom båda gå tillbaka på samma grundmotiv
om det heliga landet; det betraktas blott från
hetitiskt-amoritisk synpunkt som en gudinna, hvars gemål är
berg-och stormguden, men från israelitisk som Jahves land, hvilket
han skapat och där han uppenbarar sig genom sina
sändebud. Liksom amoriter och hetiter fordom förenat sig, så
förenas nu den amoritiska och hetitiska religionen. Hetiter
i religiös mening funnos fortfarande i de gamla hetiternas
land, och det är nu med dessa som Salomo förenar sig. Då
konungamodern brukade utöfva stort inflytande på
regeringen, så torde äfven Batseba, hetitern Urijjas forna hustru,
hafva verkat för den hetitiska religionen. Traditionerna
säga att Salomo bragts till affall genom sina hustrur, bland
hvilka äfven voro hetitiskor; han omhuldade nämligen sina
hustrurs religioner. Däri låg samma politik som då han
äktade Faraos gemål för att i hennes namn göra bruk af
Faraonernas anspråk på Syrien. Genom att taga gemåler
från olika länder, bland dem hetitiskor från Nordsyrien, och
genom att så vidt möjligt förbinda de olika religionerna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free