- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
212

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

heter. De städer som uppräknas beteckna i genomsnitt de
amoritiska stammarnes områden, nämligen Juda,
ny-Benja-min, Manasse, Isaskar och Gad-Gilead. Dessa hafva rest
sig mot den af Sisak insatte Jerobeam, och Sisak har
kommit för att hjälpa Jerobeam genom att kufva dem. Med
denna allmänna amoritiska resning mot Jerobeam äro att
jämföra de stora strider mellan motsvarande båda parti, som
ägde rum närmast efter Sikems förstöring (sid. 176 ff.). Af
lättförklarliga skäl talas icke om den egentliga innebörden
i Sisaks tåg till Syrien; när det amoritiska Israel antagit
mosaismen kunde det icke vilja framhålla, att Sisak och
Jerobeam varit mosaismens försvarare gent emot amoriterna.

— Med Sisaks (och arabernas) hjälp kufvas upproret mot
Jerobeam; hans regeringstid blir 22 år och han dör en
naturlig död. Men hans son Nadab dödas redan efter två
års regering af Baäa från Isaskars stam, åter ett
vittnesbörd därom att just de amoritiska stammarne voro fiender
till Jerobeams konungadöme. Ba^a säges hafva utrotat hela
Jerobeams hus.

Jerobeam valde till sin hufvudstad Sikem, som redan
förut visat sympatier för mosaismen. Det är i själfva verket
Jerobeam som första gången infört mosaismen i Israel, så
att rikets delning kan sägas sammanfalla med denna
religiösa omhvälfning. Naturligtvis hafva vi icke att tänka
på någon ren mosaism utan på en mycket förvanskad sådan;
men det var dock en mosaism.

De kalfvar som Jerobeam lät uppsätta i Betel och Dan
voro afsedda att representera Moses religion. Detta måste
slutas till en början däraf, att just städerna Betel och Dan
utvaldes. Betel var fordom en helig ort för de till det
mosaiska skyddsförbundet hörande filisteerna,
forn-benjami-niterna och moabiterna (Ruben); där synes arken en tid hafva
stått såsom förbundets symbol och religiösa medelpunkt (se
sid. 188). Äfven i det nordliga Dan har samma ark en gång
stått (se sid. 137 ff.), nämligen innan den kommit i beröring
med mosaismen, hvarför dessa båda orter representera det
(nordsyriska) Israel som icke varit i Egypten och det som
kommit därifrån, hvilka båda man velat förena till ett.
Det var de “gudar" som fört Israel ur Egypten som Jero-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free