- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
218

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Reformen har tydligen tagit afstånd från tvänne
riktningar: dels från Salomos hetitiskt-amoritiska kult, och på
denna punkt var den ense med Jerobeams religion; dels
från den elohistiska mosaismen, på denna punkt ställde den
sig i opposition mot den af Jerobeam införda kulten.
Redan däraf, att Jerobeam hade araber till bundsförvanter
kan man förmoda att hans mosaism varit den
arabisk-elo-histiska (jfr § 8), och det får sin bekräftelse af de
egendomliga uttryck som kronisten tydligen funnit i sina källor,
nämligen att man under den föregående nödens tid (under
Jerobeam) ingen rätt Elohim hade haft, samt att Elohim
förvirrat folket med olycka. Mot Elohist-riktningen
användes slagordet “söka Jahve, Israels Gud“ liksom samma ord
riktade sig mot den hetitiskt-amoritiska religion, som gjorde
Israels land till en jordgudinna. Säkerligen gjordes redan
då paradis-traditionerna gällande mot såväl den ena som
den andra af dessa riktningar.

Men Asas reformation kan närmare bestämmas så, att
den jahvistiska mosaismen af honom infördes i Juda i
motsats till den elohistiska. Berättelsen om Asas sons, Josafats,
regering (2 Krön. 17—20), som trots kronistens starkt
levi-tiska bearbetning visar sig gå tillbaka på samma goda
källor som Asas historia, vittnar på flere sätt därom att en
lagbok fanns i Juda på den tiden1. Då berättelsen likväl
icke vet af någon egentlig reformation på Josafats tid, utan
blott uppgifver att Josafat “ytterligare bortskaffade
offerhöjder och Astarte-bilder ur Juda“ (17 ti), att han sålunda
byggt pä den af Asa lagda grunden, så måste ifrågavarande
lagbok ställas i sammanhang med Asas reformation. Därmed
öfverensstämmer beskrifningen i 2 Krön. 15 a ff. på
Jerobeams tid att man då icke haft någon lag (torah), hvilket
förutsätter att en sådan hörde till Asas reformation. Den
jahvistiska mosaismen kunde knyta vid dekalagens
begynnelseord: “Jag är Jahve, din Gud, som utfört dig utur
Egyptens land, ur träldomshuset“. Elohisterna hafva ju
ock måst böja sig för detta ord så att de lärt, att Elohim

1 Jfr I. Benzinger, Die Bticher der Chronik, sid. 103 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free