- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
230

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

judiska profeterna äro jahvister och göra Jerusalem gällande
såsom den ort som Jahve (Sebaot) har utvalt. En sådan
uppfattning, att Jahve på visst sätt är bunden vid Jerusalem,
hindrar ju icke att dessa profeter för öfrigt häfda en
mycket hög åskådning af religion och moral; ja, täflan mellan
Israel och Juda synes på visst sätt hafva drifvit fram en
högre uppfattning, i det att den part visste sig hafva den
bättre existensrätten som kunde öfvertygande påvisa att
det hade den bättre religionen. För öfrigt har själfva
staden Jerusalem icke framhäfts af Amos och Hosea såsom det
skett hos Jesaja. Men hos Jesaja får dock åter Sion sin
betydelse egentligen därför att en församling af troende
(28 16, jfr 8 17 ff;) skall för framtiden finnas i staden.

Jehus dynasti gick under, och den korta tid som
återstod af konungariket Israels tillvaro utfylldes af upprepade
revolutioner, vid hvilka frågorna om förhållandet till
Assy-rien, Damaskus, Juda och Egypten spelade en afgörande
roll samtidigt med den religiösa frågan. Skarpast belyses
hvad som ligger bakom dessa stridigheter däraf, att Pehah,
Remalja son, förbinder sig med Damaskus för att afsätta
Juda-konungen Ahas och insätta en annan, som skall vara
redskap åt de förbundna rikena Damaskus och Israel. Af
Immanuels-boken (Jes. 7 ff.) synesatt den gamla frågan, hvar
den religiösa tyngdpunkten skall ligga, var stridens
kärnpunkt. Jesaja förkunnar att jungfrun Sion1 skall föda en
son Immanuel, hvilket betyder att Gud är på Sions sida.
Detta betonas ock i kap. 8 9 ff. uttryckligen gentemot de
förbundna makterna som hade andra heliga orter. Lagen,
torah, öfverlämnas nu åt Jesajas “barn* som Jahve har
gifvit honom (8 18), hvilka äro tecken och förebilder från
Jahve Zebaot, som bor på Sions berg. Sion är modern till
dessa barn men Jesaja vet sig vara deras andlige fader.
Immanuels-församlingen i Siön skall äga bestånd och vinna
seger, om den i tålamod härdar ut under kommande mörka

1 Jungfrun står med artikel och synes alltså afse en tor alla bekant
jungfru. Jfr Jes. 37 22. Äfven med sin egen hustru hade Jesaja barn, som
räknades till Sions-församlingen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free