- Project Runeberg -  Dog Jesus inte på korset /
98

(1928) [MARC] Author: Emanuel Linderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. UPPSTÅNDELSESYNERNA - 2. Jerusalemssynerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

98

da i liknelsen om de tio jungfrurna. Dörren tillstängdes,
och de fåvitska bådo förgäves: Låt upp för oss! Matt.
25:10, 11. Det är denna sed, som låter Jesus säga:
Klappen och eder skall varda upplåtet! Matt. 7: 7.
Sammalunda i Upp. 3:20: Se, jag står för dörren och
klappar, om någon hör min röst och upplåter dörren etc.
Saken är klar, och i den förut anförda berättelsen om Petrus
utanför Marias hus i Apg. 12 se vi en direkt bekräftelse.
Alltså måste jag lägga den största vikt vid uppgiften i
Joh. 20:19, att Jesus gick genom lyckta dörrar och däri
se ett avgörande bevis för att vi här ha att göra med en
vision, och så långt en antagligen äkta tradition. Enligt
dåtida och i allmänhet äldre åskådning kunde ett väsen
vara pneumatiskt och vara obundet av tid och rum, men
tillika i stånd att materialisera sig, där det ville.

5. Icke heller i Tomasepisoden (Joh. 20:24—29) se vi
något av fruktan och rädsla hos Jesus. Även här hälsar
han: Frid! Han behärskar hela situationen och bjuder
Tomas övertyga sig om hans identitet och kroppsliga
verklighet genom att taga på hans hand och sida. Men
evangelisten har haft det förståndet att icke låta Tomas
begagna sig av detta erbjudande i fråga om det
kroppslighetsbevis, som evangelisten upptog av traditionen.

Att dennes skriftliga fixering är mycket sen (vid eller
en tid efter år 100 liksom hela evangeliet), det se vi också
därav, att evangelisten låter Tomas hylla den uppståndne
Jesus såsom sin Herre och Gud. Här är alltså Kristi
gudom redan fastslagen. Detta är något helt annat än
Pauli lära: En Gud, Fadern, och en Herre, Jesus Kristus
(1 Kor. 8:6).

Härmed ha vi fått ännu ett bevis för den starka, myc-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:13:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dojip/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free