- Project Runeberg -  Dog Jesus inte på korset /
99

(1928) [MARC] Author: Emanuel Linderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. UPPSTÅNDELSESYNERNA - 2. Jerusalemssynerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

99

ket sena bearbetningen och formuleringen av Jesu ord i
uppståndelsesynerna.

Det är den första uppståndelsedagens och den första
uppståndelseveckans syner, som vi nu granskat. Vi ha
sett, huru starkt de alla och i synnerhet de »johanneiska»
bearbetats med avseende på sitt läroinnehåll, och att vi
knappast kunna konstatera mera än att visioner
förekommit, likvisst kanske blott i de tre första fallen.

6. Gå vi nu till den sista synen i Jerusalem, ökas
svårigheterna, konturlösheten blir särskilt stor i fråga om
himmelsfärdsberättelsen hos Lukas, antydd i evangeliets
slutord (24:50—52) och där förlagt till Betania,
utförligare tecknad i Apg. 1, och där fäst vid Oljeberget, på vars
sluttning Betania låg, alltså i varje fall till Jerusalems
omedelbara omgivning. Den skedde enligt Apg. 1:3, sedan
Jesus låtit sig ses i fyrtio dagar efter lidandet.

Det är svårt att bilda sig en föreställning om denna
sista vision enligt Dukas tradition, ty denna vision är
oklarare och dunklare än de tidigare. Att, som förf. i sitt
kapitel om »himmelsfärden» (s. 131—144), helt enkelt
neka, att texterna avse en himmelsfärd, går icke för sig.
Hans exeges kan ej godtagas, hans filologi är rena
godtycket. En mening, som vinnes genom att undan för
undan skruva på ord, vilkas betydelse icke passar, kan
icke stå sig.

Himmelsfärdsberättelsen är visserligen dunkel, men att
en tradition om ett slags himmelsfärd funnits, det är
tydligt. Hela den urkristna litteraturen utgår från den tron,
att Jesus icke blott uppstått, utan också uppfarit till
himmelen och nu är den himmelske Kristus. Och man bör
noga märka, att det ingenstädes talas om en särskild för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:13:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dojip/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free