- Project Runeberg -  Dog Jesus inte på korset /
105

(1928) [MARC] Author: Emanuel Linderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. UPPSTÅNDELSESYNERNAS RELIGIÖSA BETYDELSE

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ios

emot att ens nämna i förbindelse med Jesu namn. Men
förf. har så länge sysslat med sin älsklingsidé, att han
icke märker det makabra resultatet av sitt fria
fantiserande. Denna gestalt är hans kulmen av Jesu liv!

Den stora exegetiska forskningens nu så gott som
enhälliga uppfattning av uppståndelseberättelserna såsom
återgivande visioner är icke längre blott ett löst
antagande, såsom förf. torde mena med beteckningen
hypotes. Uppståndelsescenernas visionära karaktär är mer
än en hypotes. Den är helt enkelt ett historiskt faktum.
Det är icke svårare att igenkänna den visionära karaktären
här än i annan visionslitteratur.

Men förf. fortsätter sin dityramb mot den moderna
teologien, som säkerligen skall tillskynda honom vida
sympatier och låta honom mycket förlåtet varda. Alltså
skriver han om visionshypotesens konsekvenser yttermera så:

»Intet faktiskt ligger bakom och under kristendomen.
Den är, inte ett bedrägeri. .. men ett självbedrägeri, en
vision, byggd på en dröm. Ett faktum eller en redan
skedd händelse förändras för övrigt icke det ringaste av
att jag eller ett flertal personer få en vision, en
hallucination om att den varit annorlunda.»

Nej, men vem har påstått det? Icke menar den
moderna kritiska exegesen, att de första lärjungarna ansågo
sig ha visioner. De ansågo sig ha fått uppenbarelser, lika
objektivt orsakade som en vanlig synbild. Men då är det
också klart, att verkan kunde bli sådan den blev. Och
icke blir självbedrägeriet mindre med förf :s förklaring.
Lärjungarna tro, att Jesus uppstått. Men han hade ju
aldrig dött!

Det är därför fullkomligt förfelat, när förf. patetiskt
fortsätter: »Nej, en vision har svårligen en s’ådan verkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:13:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dojip/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free