- Project Runeberg -  Dop och barndop /
166

(1923) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

166

FJORTONDE SAMTALET.

ogifta personer, synnerligen jungfrur och änkor, att
icke låta döpa sig, förrän de antingen voro gifta
eller hade fattat ett fast beslut att alltid förbliva
Ogifta,* vilket senare av honom ansågs vara mycket
heligare än äktenskapet. Och han tillägger med
avseende på de ogifta: »Om man inser dopets vikt, så
skall man mer frukta dess erhållande än dess
uppskjutande.» Vad säger du därom?

Timoteus: Ja, men hör här! Jag vill läsa för dig
några ord av en författare vid namn Benema. Han
säger: Tertullianus skulle aldrig hava avrått från
barndopet, om det hade varit en tradition och ett
härskande bruk i kyrkan, emedan han ganska
mycket hängde fast vid traditioner; även skulle han, om
det funnits en sådan, icke hava underlåtit att
omnämna detta. Därav sluter jag, att bruket av barndop
ej kan uppvisas före Tertullinaus’ tid, och att på hans
tid personer funnos, som önskade se sina barn döpta,
vilken mening Tertullianus satte sig emot och
därigenom antydde, att barndopet började taga överhand.**
Detta har jag tyckt, är mycket tydligt och väl sagt.

* I Barndopets historia, fortsatt av W. P., sid. 18, jämföres
detta Tertullianus’ yttrande med Johannes Döparens ord till
de ogudaktiga, som kommo till hans döpelse: »I huggormars
avföda» o. s. v., samt med Paulus* tacksägelse, att han i Korint
döpt endast några få. Men Tertullianus talar icke ett ord
om ogudaktiga änkor och jungfrur. Hade han talat om sådana,
varför sade han det icke då, och varför nämnde han »ogifta
personer»? Menade han kanske, att det icke var lika illa att
döpa ogudaktiga människor, som voro giftaf Vad för övrigt
angår W. P:s användning k v Paulus* tacksägelse, så frågas,
om W. P. tror, att Paulus tyckte illa vara, att medlemmarna
av den korintska församlingen voro döpta?

** Barndopets historia, fortsatt av W. P., sid. 16.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:14:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dopoba/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free