- Project Runeberg -  Dop och barndop /
183

(1923) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AUGUSTINUS.

183

Natanael: Alldeles icke. Han rekommenderar
visserligen barnkommunion, men då åberopar han
sig icke på någon apostolisk överlämning alls, utan
på den apostoliska stolen, d. v. s. påven i Rom, och
hans tolkning av Frälsarens ord i Joh. 6: 49, 50, 54,
att den, som icke äter Kristi kött och dricker hans
blod, icke kan hava evigt liv.* Och det är en skillnad,
som betyder något. Men den påvliga auktoritet, han
åberopar, är ett brev från påven Innocentius I, vilken
levde på samma tid som Augustinus själv. Så hänger
det ihop med den saken**, och behöver jag väl för
dig påpeka, vilket vittnesbörd om Augustinus’
sanningskärlek som ligger däri, att han icke åberopar
hela kyrkans auktoritet eller apostolisk överlämning,
där han vet sig sakna den?***

* Augustinus contra pelagianos, ep. 186 § 29.

** Augustinus contra pelagianos lib. II § 7, Opp. omn. tom.
II, sid. 576. Innocentius’ brev finnes fullständigt återgivet i
Augustini Opp. omn. tom. II, sid. 784—786 under epist. n:o 192.

*** Wiberg anför sid. 188 ett yttrande av Augustinus, som
skulle visa, att Augustinus grundar även barnkommunionens
nödvändighet på apostolisk tradition. Men det är fullständigt
missförstånd. Augustinus omtalar och gillar, att de kristna i
Afrika pläga kalla själva dopet för »frälsning» och nattvarden
för »liv». Och »varifrån kommer detta», tillägger han, »om icke
från en gammal, såsom jag tror, och apostolisk överlämning
(tradition), på grund av vilken Kristi församlingar fasthålla,
att ingen människa kan utan dop och delaktighet i Herrens
bord komma, vare sig till Guds rike eller till frälsning och
evigt liv.» Ben gamla, såsom han tror — märk orden: »såsom
jag tror» — och apostoliska tradition, som han där anför, rör
således uppfattningen av dopets och nattvardens betydelse.
Och att han sedan tillämpar denna uppfattning för att förklara
nödvändigheten även av barns dop och kommunion, det är
något helt annat än att grunda "barndopet och barnkommumonen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:14:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dopoba/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free