- Project Runeberg -  Den svenska folkkyrkan /
33

(1963) [MARC] Author: Einar Billing With: Gustaf Wingren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1963, less than 70 years ago. Contributor Gustaf Wingren died in 2000, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Folkkyrkan och förkunnelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kunnarens alltid ensidiga individualitet, om deras rätt till
en allsidig förkunnelse. Men hava de lärt sig förstå
kyrkoåret, då borde de — präst som församling — ock sedan
hava lättare att förstå, vad folkkyrkoorganisationen har
att giva åt förkunnelsen — ty de två äro här från början
till slut bundsförvanter.

Än viktigare — också för vårt syfte — är det dock att
giva akt på det mera inre bundsförvantskap, som består
mellan folkkyrkotanken och reformationens centralaste
trostankar. I fråga om dessas allra innersta centrum,
syndaförlåtelsens evangelium, hava vi redan sett något härav —
skola förövrigt strax komma tillbaka därtill. Men
dessförinnan är det en annan reformatorisk grundtanke, en av
förlåtelsetrons allra omedelbaraste konsekvenser, som
kräver vår uppmärksamhet: kallelsetanken. Märk nu åter till
en början likheten i inre struktur, i »byggnadsstil», också
mellan denna tanke och folkkyrkotankén: åter samma
för-knippning, samma skenbara sammanblandning av andligt
och världsligt, samma skenbara profanering av det förra!
Hur profant, hur oandligt, ser ej den evangeliske kristnes
kallelseliv ut i jämförelse med medeltidens, med
katolicismens livsideal. Vi kanske ej förvillas av detta sken. Men
låt oss dock, för att det helt må försvinna, ett ögonblick
ge akt på den väg, varpå reformationen kom till sitt
kallelseideal, och som den enskilde alltjämt måste gå för att
komma till sin kallelse. Det skall tillika hjälpa oss att än
klarare se analogien med folkkyrkotanken. Hur finner den
enskilde sin kallelse? Det första villkoret, för att han skall
kunna finna den, är att hans strävande att på egna
gärningar bygga sin rättfärdighet av evangeliet om syndernas
förlåtelse dömts till döden — det första villkoret, och

3 — Billing

33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:18:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dsfk/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free