- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
52

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52

religion uppfinnas, sora, jemte sin förnuftighet och lara om
det öfversinliga, äfven skulle tillfredsställa alla sinnlighetens
fordringar. Då nu detta ej vill bära sig, följer en leda vid
alla principer, till följd hvaraf intressena ensamt herrska, och
ett under lagliga former fördt allas krig mot alla är det
nuvarande tillståndet. Och då alla theorier äro uttömda, följer
en appell till massan; en egendomsfördelning, en lex agraria
blir summan af politisk vishet. Under all denna ledsnad vid
principer ser man ändå dels försök att spiritualisera
filosofien, dels bemödanden att ännu mera konseqvent utföra
materialismen; af hvilka riktningar den förra är bekajad med
katholicism och bigotteri. hos Bonald, Maistre,
Chateaubri-ànd, — och äfven den sednare har sina märkvärdigheter.
En af dess märkligaste representanter är Cokte, som i sin
Cours de philosophie med mera omsorg än någon föregående
genomfört det rent mathematiska tänkesättet och dess
konse-qvenser i afseende på föremålen för allt menskligt vetande.
Han delar hela detta vetande i 1) oorganisk och organisk
fysik, mathematik och kemi. 2) fysiologi och hvad han kallar
"physiologie social", d. v. s. läran om samhället. Sjelfva
perioderna af den menskliga kulturen, så i det hela som med
afseende på vetenskaperna, indelar han åter i 1) den
theo-logiska, 2) den metafysiska och 3) den politiska. I den
första af dessa perioder, säger Conte, sökte man ingen
förklaring af fenomenerna, ty allt hänfördes till Gud. I den andra
blef denna i första perioden såsom yttre uppfattade orsak
(Gud) förändrad till en inre, naturen; men sedan man funnit,
att denna "natur" blott är en qualitas occulta, en "étre de
raison" (d. v. s., enligt Conte, en inbillning), så kom man
ifrån äfven detta föreställningssätt, och den tredje, rent
förnuftiga perioden inträdde, der man afstår ifrån att söka
framtränga till de första principerna, ty fördenskull är ej menniskan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free