- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
68

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68

facer, ej blott inom sig, utan ock i hela det
verlds-sammanhang, hvari de stå genom sina handelsförbindelser; de bry sig
derföre ej sä mycket om filosofiska spekulationer: dertill äro
de för mycket sysselsatta med det praktiska. Fransmannen
är i theoretiskt afseende långt mera skarpsinnig och förer
allting långt snarare tillbaka till dess principer.

Den tredje af Europas mest bildade nationer äro
Tyskarne. Om man ville karakterisera den Franska såsom
theoretiskt ensidig och häftig, den Engelska såsom praktiskt
universell, så är deremot den Tyska theoretiskt universell,
hvarföre denna nation också rent theoretiskt sökt lösa
mensklighetens problemer, öfvergången till en mera på det inre
och väsendtliga riktad, en (om man så vill kalla den) ideell
uppfattning af det menskliga väsendets och tingens
sammanhang skulle först visa sig i Tyskland. Likväl framträder
idealismen först såsom kriticism, hvilken stod midt emellan
sensualismen och den egentliga idealismen, emedan den
sysselsätter sig med en preliminär fråga. Under den
sensuali-stiska filosofiens ständiga åberopande af erfarenheten hade
fråga aldrig uppstått, huru denna erfarenhet är möjlig; och
genom den reaktion, som hvarje ensidighet framkallar, hade
denna åsigt förstört sig sjelf, hos Hume. Uppkommer
nemligen all vår kunskap blott genom sensation och attention,
menade Hume, så är det obegripligt, huru man kan få någon
kunskap med karakter af nödvändighet. Det är en oriktig
förutsättning, att fenomenernas succession innebär en inre
enhet; den är tvärtom blott en yttre, tillfällig samvaro,
och all allmänhet i omdömen har endast genom en
sub-reption uppkommit: det är blott af vana, som man sätter det
ena i sammanhang med det andra. — Ur dessa
invändningar tog den berömde Kant anledningen till sin spekulation,
hvarvid han utgick från Humes destruktiva ståndpunkt. Då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free