- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
132

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132

punkten, hvilket kallade sig filosofi, dèls ett nytt bemödande
att återuppväcka det progressiva i filosofien, ett system, som
störde fantasiens och känslans besittning af det upptäckta
absoluta. Detta system var Hegels.

Anledningen till detta system, och hvad som gör att
man ej kan neka det vara ett framsteg, ligger i en amfiboli
i det Schellingska systemet. Denna visar sig redan i
påståendet, att intet kunde om det absoluta prediceras, ehuruväl,
då både natur- och ideal-filosofi ansågos vara utföringar af
detta absoluta, man i och med detsamma gaf det motsatta
predikatet Vidare, om båda dessa sidor tillhörde filosofien
såsom nödvändiga delar, så var det oafgjordt, huruvida de
voro af lika dignitet, eller om ej den ideella vore en högre
utveckling af den reella. Nu finnes visserligen antydt hos
Schelling, att det ideella är högre, men han har ej
ut-redt detta, och just det var den hake, hvarvid Hegel
fästade sig, visande, att den**reella sidan är lägre. Äfven
den framställning Schelüng sjelf gjorde af identitets-filosofien,
i hvilken båda dessa motsatser skulle vara upphäfna, synes
mig lida af eo viss tvetydighet, för att ej säga ytlighet.
För dem af er, Mine Herrar, som sysselsatt sig med denna
filosofi — och jag åsyftar icke att derom meddela ett
begrepp åt dem, som ej vilja studera urkunderna — må min
framställning inskränka sig till ett, i min tanke riktigt,
inkast, nemligen att, sedan Schelling låtit alla motsatser
slockna i det absoluta, medger han, för att åter inom
detsamma upptaga dem, blott en qvantitativ differens mellan
de nämnda båda sidorna. Det qvantitativa är af alla
tankeformer den mest ytliga, den är just fästad vid ytan; och
det synes som om den förebråelsen mot Schelling, att han
allt för mycket fästat sig vid de former inom natur-filosofien,
hvilka inom andens blefvo blotta symboler, och att han tagit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free