- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
203

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

203

tanken blott under denna form, sà kommer man ock blott
till dess egen negation, emedan rummet är det absoluta
utom-hvartannat-varat, således intet, — tiden det absoluta
efter-hvartannat-varat, således också intet; hvilket äfven i sjelfva
verket är nämnda idealisms både förutsättning och resultat. Den
förklarar sjelf, att det rena varat är det rena intet, och i sjelfva
verket är Hegels vara, med all sin pretention, dock ej
annat än det abstrakta rummet, liksom det nästa steget, eller
blifvandet, är den rena tiden. Huru nu af dessa tankens
abstrakta former eller af tanken in abstracto hela universi
oändliga rikedom skall utdemonstreras, är det stora, oändliga
konststycke som Hegel ville åstadkomma genom att taga
fram såsom någonting nytt hvad han alltid förutsatt. Väl
utgår han i sin filosofi från den abstrakta sats, att tanken
är sin egen motsats, hvaraf naturligen följer, att det motsatta
ock är tanke; men detta upplöser sig likväl i intet, både i
rummet, som alltid är ett annat, och i tiden, der aldrig
någonting kan sägas vara närvarande, emedan, i och med
detsamma det är, det ock är borta. Allt försvinner således
oupphörligen, och då systemets förutsättning i sjelfva
verket består i att såsom någonting nytt taga fram det redan
gifna, blott att detta förut var doldt liksom bakom ryggen,
så leder detta system endast in i en evig cirkel. Vara är det
första, och likväl säger Hegel att qvaliteten är det första,
hvilket redan innebär någonting obevisligt, då qvaliteten är
ett inre, ett refererande af tanken till sig sjelf, hvaremot
qvantiteten re vera är det första. Man har nyligen sett huru
en Tysk professor i ett tal sagt, att de som vilja gå
utöfver Hegel — sålunda ock Schelling — komma till intet
resultat, ty huru kullslå Hegels deduktion af qvantiteten ur
qvaliteten? Och likväl är förhållandet dem emellan just det
motsatta af hvad Hegel bestämt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free