- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
210

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 40

fritt objekt, d. v. s. ett subjekt: — hvarmed personlighets
principen i strängaste mening är utsagd.

Redan analysen af personlighetsbegreppet — begreppet
af sjelfmedvetande och sjelfbestämning — visar oss dess
rätta beskaffenhet: den af en lika oändlig dupplicitet som
enhet; och detsamma bekräftar erfarenheten. Huru fruktlöst
det är, att ur ett isoleradt sjelfmedvetande söka härleda det
andra,, kan man finna redan deraf, att ett medvetande ej
finnes utan tankens reflex på sig, hvilket åter ej kan ske
utan att en intelligens möter en annan intelligens och
derigenom reflekteras; — ty motsatsen mot ett jag är ej blott
ett icke-jag, utan ett annat jag. Detsamma lärer ock
erfarenheten: ett isoleradt sjelfmedvetande finnes ej, utan
kommer till aktualitet blott genom att motsätta sig, ej mot
sig sjelft, utan mot ett annat subjekt. Släpp den bäst
begåfvade varelse för sig sjelf: han skall ej höja sig öfver
djuret. En isolerad personlighet är derföre omöjlig,
personligheten utvecklar sig endast genom beröring med en annan
personlighet, och lika nödvändigt som personlighetsbegreppet
förutsätter identitet, utan hvilken personligheten ej är möjlig,
lika nödvändig för densammas tänkbarhet är ock en radikal
dupplicitet, — och endast derföre att man icke genomdrifvit
denna svårighet, har man ej kommit till en riktig filosofi.
Men ännu tydligare än i afseende på sjelfmedvetandet visar sig
vid begreppet vilja omöjligheten af identitet och dupplicitet,
så vida en personlighet skall finnas. Liksom den
ursprungliga motsatsen för medvetandet ej är den mellan ett jag och
ett icke-jag, likaså, i afseende på viljan, är hennes motsats ej
det viljelösa, ty hon är en på sig sjelf reflekterad kraft, och
detta är möjligt endast derigenom, att hon möter en annan
vilja. Personlighet finnes således ej utan en motsats af samma
slag; hvarje lära, som sätter intelligensens motsats såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free