- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
214

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

214

den är öfver både realiteten och förnekandet, den är det
eviga och har dess natur, på en gång af realitet och
negation [såsom blott faktiska], d. v. s. är sitt eget vardande.
Denna tankens väsendtliga beskaffenhet, att vara sin egen
negation, — insigten i negationens väsende är den Hegelska
filosofiens upptäckt. Men ser man på det sätt, hvarpå denna
filosofi användt negationen, måste man öfvertygas att hon
likväl ej rätt förstått den. Hennes slutsats är nemligen,
att, emedan tanken är sin egen negation, är allt annat, som
icke är tanke, likväl tanke och tankens produkt. Deraf visar
sig att denna filosofi fattar tanken såsom ett opersonligt;
hvilket oqk utgör hennes brist. Yäl har hon, nemligen,
ur tankens karakter att vara sin egen motsats sökt deducera
det mot densamma motsatta ellei naturen; men den
svårighet, på hvilken hon strandar, är, att tanken må producera
sitt andra så mycket han vill, så producerar han dock aldrig
ett du; hvilket innebär ett erkännande af tankens absoluta
vanmakt, och hvarmed hela den Hegelska filosofien faller.—
Det är den så kallade venstra sidan inom den Hegelska
skolan, hvilken, i det hon tydligt uppvisat konseqvenserna af
personlighetsbegreppets betydelse i Hegelianismen, ej velat
ratificera den allians-traktat som stiftaren ingick med religion och
politik, eller erkänna verkligbeten af hans påstådda orthodoxi,
utan genomfört systemet i full motsats ej mindre mot
ortho-doxien, än mot det sunda förståndets fordringar, och detta fullt
konseqvent ur Hegelianismen, enligt vår tanke. Denna
pan-theism slutar nemligen, såsom all sådan, med nihilism, då den
abstrakta tanken är allt och intet, som leker med sin egen
skugga. Det är just i denna systemets nihilistiska karakter
som man eger förklaringen på dess åtrå efter realiteten;
deraf den häftighet, hvarmed det hypostaserar sin inbillnings
väsenden till realitet och oupphörligt ropar på "den konkreta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free