- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
277

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

277

denna tredje idé utgör liksom den måttstock, efter hvilken
de tvenne andras utveckling inom hvarje religion kan bedömas.

Hvarje åsigt, som nekar friheten, slår öfver i fatalism,
hvilket utgör kännetecknet på hedendomen, hvarmed vi
för öfrigt ej mena en åsigt, som endast skulle tillhöra
en viss lägre grad af odling eller slägtets barndom; det
finnes tvärtom en högst kultiverad hedendom äfven inom den
religiösa åsigt, som ej ensamt tror på ett öde, utan äfven
på en försyn; den nyaste pantheismen är en sådan. Då
friheten måste tänkas såsom förmåga af godt och ondt,
innehåller begreppet om densamma äfven möjligheten af det
sistnämnda. Uppenbarelsen framställer det onda såsom
uppkommet genom ett affall i begynnelsen, hvarigenom
menniskan gått förlustig sitt ursprungliga fullkomlighets-tillstånd.
Vi hafva likväl redan visat det inadeqvata i det
föreställningssätt, som förlägger detta affall inom tidens gränsor, dåtiden
tvärtom är en följd utaf affallet; hvilket visar, att det snarare
är med en bild än med en förklaring i detta afseende, som
de religiösa urkunderna begynna. Men denna bild kan dock
svårligen med ett annat uttryck ersättas, än med ordet affall,
då man nemligen observerar, att sjelfva factum af detta affall
är oförklarligt eller har sin grund i friheten sjelf. Deraf
följer, såsom vi redan anmärkt, att problemet af det ondas
uppkomst ej medger någon ren theoretisk lösning, utan lika
mycket är en praktisk fråga. Det verkliga onda, liksom ock
det verkliga goda, kan endast erfaras inom intelligensen sjelf,
nemligen i och med detsamma som frihetens begrepp för honom
uppgår och fattas såsom identiskt med honom sjelf. I samma
mån nyssnämnda erfarenhet utvecklas, utvecklar sig ock
insigten om friheten såsom utgörande menniskans väsende;
hvilket vi ock så uttryckt, att filosofien ej blott är ett
theorem, utan lika mycket ett problem, hvarföre dertill fordras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free