- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
278

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

lika mycket viljans rening som förståndets upplysning.
Mysteriet af sitt fall eger menniskan att i sitt eget bröst
efterforska; finner hon ej der dess förklaring, så söker hon den
förgäfves i bibeln. Tydligt är emellertid, att det onda ej
har sin orsak i sinnligheten, eller att denna ej är ond, utan
blott uttrycker gränsor för anden. Det onda liksom det
goda ligger i viljan, och förklaringen af bådas förhållande till
hvarandra är ett problem som successivt utvecklar sig i
den mån menniskan lefver i det goda. Derföre är det ock
inadeqvat att i det förflutna fixera det goda, hvilket egentligen
tillhör framtiden. Detta påminner om det vanliga förhållandet
med menniskan, att hon, i samma mån hoppets gränsor
inskränkas, i minnet med allt högre glans upphöjer det förflutna.

Friheten är den första religiösa idéen, hvilken leder till
den andra, Gud, såsom dess källa. Nödvändigheten af
detta deras förhållande ligger deri, att om friheten ej redan
i sjelfva principen upptages och ur densamma kan göras
gällande, så kommer man aldrig åt henne. Vi påminna
här om ett begrepp, hvilket vi redan förut ofta vidrört,
begreppet om en meddelad sjelfständighet; hvilket i sig
innehåller ej mindre friheten, än odödlighetens gåta och hemlighet,
och derigenom visar sammanhanget så väl mellan hvad vi
kallat den första och den andra religiösa grund-idéen, som ock
mellan friheten och odödligheten. Inom den rent sinnliga
perioden lefde menniskan liksom i ett somnambuliskt tillstånd, på
en gång sitt eget lif och naturens. I denna allraförsta
period säges menniskan, bildlikt, vara odödlig; man skulle
kunna säga derföre, att hon ej ännu hade begrepp om
döden, emedan hon ej skilt sig från naturen; ty hvarje
begrepp om döden är ett gående utöfver förgängelsen. Det
verkliga begreppet åter om odödlighet är sent utveckladt;
frågan derom lemnas i den äldsta bildningen öppen. .— Nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free