- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
315

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

315

didaktiska af christendomen. Detta ger honom en egen
märkvärdighet , som han i många afseenden förtjenar. Det har
blifvit honom förekastadt, att han idealiserar, emedan Christus
hos honom visar sig i en mera andelig gestalt än hos de
öfriga evangelisterna; men detta, som man förebrår
Johannes, att hafva inlagt sin uppfattning af Christi person i sitt
evangelium, innebär just dess högre sanning. Johannes står
derföre ock öfver både hedendom och judendom, och är ett
uttryck af christendomens rent andeliga ståndpunkt. De
apostoliska församlingames erkännande af de christna urkundernas
sanning är den första akt af den katholska kyrkan i den
mening, hvari äfven protestanterna anse sig tillhöra den: "vi
tro på en helig, allmännelig kyrka." Katholsk kallades denna
kyrka, emedan hon så ansågs genom de urkunder som af
alla församlingar erkändes. Som nemligen grundvalarne för
den christna läran genom detta erkännande blefvo bestämda,
och den christna kyrkans enhet befästades genom den första
församlingens auktoritet, så uppkom på detta sätt begreppet
af katholicitet; hvarmed för öfrigt det af yttre auktoritet
nödvändigt förenades. Men var detta begrepp en gång infördt,
så stadnade det ej länge inom sina första gränsor. Ej nog
således, att denna auktoritet yttrade sig i afseende påcanon;
den skulle snart sträcka sig längre, nemligen äfven till
traditionen, så att dess begränsning till det Nya Testamentet och
dess upphörande med detta först är en konseqvens af
protestantismen.

Hvad som utmärker den primitiva christendomen är ej
att christendomen der företrädesvis skulle framträda i sin
största renhet och enhet. Väl i sin renhet, — ehuru ej
ens detta så fullkomligt, att följande tider blott behöfva gå
tillbaka till dessa primitiva, helst sjelfva apostlarnes skrifter
visa, att de oupphörligen hade att kämpa med theoretiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free