- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
318

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

318

denna sin åsigt, visar sig i hans epistlar. Man kan ej läsa
dem utan den djupaste vördnad för upphofsmannen. Han
framstår deri såsom en fiende till alla ytterligheter och yrkar
på det väsendtliga i tro och lära. Att han höjt sig öfver
de ensidigheter han en och annan gång yttrat mot Paulus,
visar sig äfven deraf, att dessa epistlar troligen äro skrifna
til) hedningarne.

Hedningarnes apostel är Paulus, som ock så kallar sig
sjelf. Han ifrade emot de judiska inskränkningarne, och han
genomdref äfven sin åsigt, så att de öfriga apostlarne deri
instämde. Derföre fann han sig ock befogad att sätta sig öfver
den Mosaiska lagen: Christus har fullbordat lagen och
upphäft den ceremoniella; hvadan ock Paulus framställer läran
om tron såsom ensam saliggörande, och polemiserar mot
lagsens gerningar. Men det är ej utan, att den christliga
frihet, hvars förste predikant Paulus var, missförstods, och att
den onekligen universellare uppfattning af christendomen, som
han genom sin eldnatur gjorde gällande, gaf anledning till
skadliga verkningar, i thy att den syntes lossa alla band, till
följd hvaraf mindre djupa naturer, särdeles bland hedningarne,
fattade friheten från lagen såsom sjelfsvåld, och de nychristne
begagnade sig af densamma för att gifva efter för köttets
begärelser. Att Jacobus så skarpt framhåller den i sig
otvifvelaktigt sanna satsen, att tron utan gerningar är död, innebär
troligen en polemik mot Paulus och synnerligen mot
missförstånd af hans lara. A andra sidan utvecklade sig ur den
Paulinska christendomen en dyster och fanatisk åsigt,
hvilken, tvärtemot den nyssnämnda riktningen, med förnekande
af friheten, ansåg köttet såsom i och för sig ondt; hvaraf
alla de förvillelser, som satte den sanna christendomen i ett
dödande af det sinnliga och reducerade den till en overksam
kontemplation.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free