- Project Runeberg -  Sakuntala omtalt med Hensyn til Skjønhed og Behandling /
22

(1848) [MARC] [MARC] Author: Carl Brosbøll
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stykkets forste Scene med Kong Dufjantas der jager ester
den flygtende Antilop.

En anden Ejendommelighed med Hensyn til Forspillet i
det indiske Drama, er endvidere, at dette ikke, svaledes som
hos os, indskrcenker sig til blot at fremkomme forend Stykket
begynder. Ofte finde vi til hver enkelt Aet et nyt Forspil,
der da omtrent forretter den samme Tjeneste, som Chorene
hos Enripides, og skildrer de mindre vigtige Begivenheder,
der maa tcenkes at vcrre passerede fra det ene Optrins Slntning
til det ncesteS Begyndelse. Undertiden har det ogsaa
blot til Hensigt at danne et Overgangsled fra det Foregaaende,
og forberede Tilskuerne paa hvad der stal ffee senere, i
den kommende Act. Imidlertid indeholder den indiske Theori
ingen scerskilt Regel for disse For- og Mellemspil; de knnne
benyttes eller udelades, aldeles efter Behag. I Saknntala
findes de foran forste, tredie, fjerde og sjette Optrin, men
fattes derimod til de ovrige. I et andet af Kalidafas Skuespil
ere de, med Undtagelse af Prologen, aldeles udeladte.

Stykkets Jdee. Idet jeg omtalte Prologen, nævnede
jeg tillige en as de vigtigste Hovedbetingelser, som den
moderne Theori har opstillet for et fuldkomment Drama,
nemlig Handlingens Eenhed og Confeqnens. Hermed
staaer nn det man fcedvanlig kalder Situationerne i
den noieste Forbindelse. Ved disse sorstaaes nemlig Sammenstod
af Tilfcelde og Omstændigheder, hvorved de handlende
Personers Tilboiligheder, Folelser og Lidenskaber blive vcekkede,
saaledes at de tvinges til Beslutning og den senere deraf
paafolgende Handling. Disse Situationer maa tilsammen
udvikle sig af grundede og indlysende Motiver. Meget kan
foregaae i den physiske Verden, hvis Aarsager vi vanskelig
re istand til at ndfinde, i Dramaet derimod maa enhver
Fremstilling have sin naturlige Grund og Folge. Den episke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:44:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ecsakuntal/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free