- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie
(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Titel och innehåll | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

EDGAR ALLAN POE

EN LITTERATURHISTORISK STUDIE AV GUNNAR BJURMAN FIL. LIC., Bl. AKADEMISK AVHANDLING SOM MED VEDERBÖRLIGT TILLSTÅND FÖR VINNANDE AV FILOSOFISK DOKTORSGRAD VID LUNDS UNIVERSITET TILL OFFENTLIG GRANSKNING FRAMLÄGGES Å LÄROSALEN N:R VI ONSDAGEN DEN 13 DECEMBER 1916 KL. 10 F. M. LUND GLEERUPSKA UNIV.-BOKHANDELN LUND 1916 HÅKAN OHLSSONS BOKTRYCKERI That motley drama — oh, be sure It shall not be forgot! With its Phantom chased for evermore, By a crowd that seize it not, Through a circle that ever returneth in To the self-same spot, And much of Madness, and more of Sin, And Horror the soul of the plot. (Poe: The Conqueror Worm.)

Förord till den elektroniska utgåvan

Denna avhandling om Poe utkom 1916. Boken har i maj 2006 digitaliserats vid University of California av Internet Archive, varifrån de scannade bilderna och OCR-texten i januari 2023 kopierades till Projekt Runeberg. Sista sidan i innehållsförteckningen saknas.

This volume was scanned elsewhere and made available by the Internet Archive, from where the scanned images were copied to Project Runeberg. We very much appreciate that they have made this possible and want to encourage other digital library projects to follow their example. Read more about Project Runeberg's image sources.


The above contents can be inspected in scanned images: omslag, smutstitel, titelsida, titelbladets baksida, citat, 443, 444, 445, 446, 447

Korrstapel / Proof bar for this volume

Innehåll / Table of Contents


Titel och innehåll - omslag, smutstitel, titelsida, titelbladets baksida, citat, 443, 444, 445, 446, 447
Förord - 5, 6, 7, 8
    Förra delen - 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297
I. Huvuddragen av Poes liv - 11, 12, 13, 14
    Poes barndom, studietid - 11
    Krigsskolan, debut som författare, anställning vid Southern Literary Messenger - 12
    Giftermål, vandringsliv, hustruns död, nya giftermålsplaner - 13
    Poes död; verken - 14
II. Geniet och dess urartning - 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
    Poes stamträd, traditions- och kulturbasis - 15
    Rasinflytande - 16
    Geni och urartning - 18
    Poes syn på sig själv och Griswolds syn på honom - 19
    Missbruk av stimulanser - 20
    Konstitutionell rubbning - 21
    Dipsomani - 22
    Ångest - 23
    Degeneration - 24
    Ärftlig belastning - 25
    Fysiska abnormiteter - 26
    Excesserna tilltaga - 27
    Opiumbruk - 29
    Alkoholens verkningar - 30
    Opiets verkningar - 31
    Romantiker och stimulanser - 32
    Poes förödmjukelser - 33
III. Konflikten med livet - 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44
    Poes ungdomsliv - 35
    »Beruflosigkeit» - 36
    Erotisk abnormitet - 37
    Lyckojakten och dess tragiska slut - 39
    Andlig utrustning - 40
    Egoism - 41
    Storhetsbegär - 42
    Objektivt självstudium - 43
IV. Amerikanen Poe - 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58
    Nordamerika under Poes uppväxt - 45
    Nord och söder - 46
    Unitarismen och transcendentalismen - 47
    Brook Farm-männen - 48
    North American Review - 49
    Presskretsarna - 51
    Poe på krigsfot med sina samtida - 53
    Poe och hans amerikanska omgivning - 54
    Antidemokratism - 56
    Poe som äkta amerikan - 57
V. Skräckromantiken - 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73
    Poes generation - 59
    Skräckromanliken inaugurerad av Otranto - 60
    Percy, Macpherson - 61
    Orientalism och gotikintresse - 62
    The Monk och Vathek - 63
    Det ondas begränsning - 64
    Brottslingspsykologien, Radcliffe och Maturin - 65
    Godwin och Brockden Brown - 66
    Tvångstanken - 67
    Fatalism och determinism - 68
    Det övernaturliga - 69
    Själsstämning, landskap och arkitektur - 71
    Människoskildringen - 72
VI. Den egentliga romantiken - 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81
    Bandet mellan skräckromantik och romantik - 74
    Skräckskolans inflytande mellanfolkligt - 75
    Mysticismen - 76
    Jaget och drömlivet - 77
    Världssmärtan - 79
    Ny epok - 80
VII. Den amerikanska litteraturen före Poe - 82, 83, 84, 85
    Epigonism - 82
    Puritanism - 83
    Irving, Cooper - 84
    Freneau, Bryant - 85
VIII. Poe som kritiker - 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97
    Poes konstteoretiska uttalanden splittrade - 86
    Coleridge hans lärofader - 87
    Poe och tyska kritiken - 88
    Olika omdömen om Poes kritik - 91
    Motsats till Schlegel och Coleridge - 93
    Poes kunskaper - 94
    Plagiatjakt - 96
    Detaljkritik - 97
IX. Poes poetiska teorier - 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117
    Enhetskravet = Coleridges - 98
    Den romantiska ironien - 100
    Koncentration - 101
    Poe och Hemsterhuis - 103
    Poe strävar att göra intensivt intryck - 104
    »Fancy» och »Imagination» - 105
    »Poesy» och »Poetry» - 107
    Skönheten och döden - 108
    »Creation» och »Beauty» - 109
    Poesi och prosa - 110
    Diktens »pleasure» - 111
    Lagarna för »rhytmical creation» - 112
    Passionen och poesien - 113
    Dikten och sanningen - 114
    Beskrivning opoetisk - 115
    Det poetiska språket - 116
X. Poes teorier för prosadiktningen - 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125
    Enhetskravet - 118
    Short-story’n - 119
    Goethe och short-story’n - 120
    Intrigen - 122
    Sorgliga dödsfall - 124
XI. Poes diktvärld - 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145
    Visionär fantastik - 126
    Jorden ett fängelse - 128
    Poes konst osentimental, manlig - 129
    Intuitionen kungsvägen till sanningen - 130
    Gud existerar och är ande - 131
    Viljan tillvarons väsen - 132
    Poe ej känslofråssare - 133
    Poes landskap - 134
    Kvinnan - 136
    Poe ej karaktärsskildrare - 137
    Dekorativ strävan - 138
    Jagformen - 139
    Short story’ns form - 140
    Poes teknik medveten - 141
    Poes stil - 144
    Beläsenhet och litterär inspiration - 145
XII. Lyriken som själsstämning - 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155
    Poes ställning till lyriken - 146
    Hans poetiska fälts begränsning - 149
    Poes syner och De Quinceys - 150
    Döden i amerikansk lyrik - 151
    Poe och Byron - 152
    Moore, Shelley - 153
    Wordsworth - 154
    Coleridge - 155
XIII. Lyriken som form - 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179
    Milton - 157
    Byrons och Shelleys rytmik - 158
    Fastare form hos Poe - 159
    The Bells - 160
    The Bells och Schillers Glocke - 161
    Upprepningar - 164
    Negersångerna - 165
    Parallellismen i engelsk lyrik - 166
    Rimmet - 169
    Poes strofbildning - 172
    Annabel Lee-gruppen - 173
    The Raven-gruppen - 174
    »Nevermore» - 176
    Barnaby’s korp - 179
XIV. Poes mesmeristiska intresse - 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200
    Indelning av Poes novellistik - 180
    Mesmerismen och romantiken - 182
    Eterkroppen - 184
    Gautiers La Morte Amoureuse - 188
    Mr. Valdemar och professor Nasses berättelse om en hypnotiserad döende - 189
    Själavandring - 193
    Viljans makt - 195
    Själavandringsfankens lägre plan - 197
    Sinnestransformationer - 198
XV. Skräcken i Poes novellistik - 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213
    Skräck och fatalism - 201
    Italien och Spanien i Poes novellislik - 202
    The Red Death och Revolt of Islam - 203
    Usher och Die Majoratsherren - 205
    Hämnden - 207
    The Pit and the Pendulum och Melmoth - 208
    Hopande av ohyggliga situationer - 212
    Brockden Browns renässans - 213
XVI. Den brottsliga impulsen - 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224
    1700-talets brottslingsskildring - 214
    Den yttre och den inre tvångsdriften - 215
    Viljan reagerar mot sin sjuklighet - 216
    »The imp of the perverse» - 218
    The Tell-Tale Heart - 218
    Denna novell och Daniel Websters tal - 220
    William Wilson och personlighetsklyvningen - 222
    Vansinnesskildringen i England - 223
    Poe och Tieck - 224
XVII. Poe och Hoffmann - 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241
    Poes likgiltighet för fransk romantik - 225
    Poes kännedom om Hoffmann - 227
    Kunde Poe tyska? - 229
    Poes och Hoffmanns personligheter - 232
    Deras livsuppfattning - 237
    Sinnesanalogier - 238
    Konstteoretiska överensstämmelser - 241
XVIII. Hoffmanns inflytande på Poes novellistik - 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261
    Mesmerismen hos Hoffmann och Poe - 242
    A Tale of the Ragged Mountains och Der Magnetiseur - 243
    Ligeias och Morellas samband med Hoffmann - 246
    William Wilson och Die Elixire - 248
    Dubbelgångeri hos Fouqué och Tieck - 249
    Tvångsimpulsen hos Hoffmann och Poe - 251
    The Assignation och Doge und Dogaressa - 252
    The Oval Portrait och Die Jesuiterkirche in G... - 254
    Usher och Das Majorat - 256
    Poes smånoveller och Hoffmann - 258
    Sammanfattning av Poes ställning till Hoffmann - 259
XIX. Poes humor och satir - 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269
    Hoffmanns inflytande - 262
    Poes humorist, fantastik - 263
    Amerikansk humor - 264
    Poes humor sällan lyckad - 265
    Poes satir och kvickhet - 268
XX. Poes naturvetenskapliga novellistik - 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280
    Poe här nydanare - 270
    Realism - 272
    Vetenskap och diktning - 274
    Poes »desire for hoaxing» - 275
    Lockes Moon Hoax - 276
    Defoes »hoaxes» - 277
    Pym, Rodman och Irvings Astoria - 278
    Vetenskapen gör livet till prosa - 279
XXI. Poes detektivnoveller - 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297
    Dessa noveller motpolen till de tragiska - 282
    Kriminalberättelsen - 283
    Detektivhistoriens uppkomst - 284
    Orientalisk slutledningskonst - 285
    Indiansk d:o - 286
    Poes detektivnoveller - 288
    Den analytiska förmågan - 289
    Dupin är Poe - 293
    Detektivhistorierna utarbetade baklänges - 295
    Poes konstnärskap - 296
    Senare delen - 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428
XXII. Poes amerikanska efterföljare - 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316
    Poes inflytande på short-story’n - 301
    Poe och Hawthorne - 302
    William Wilson och Howe’s Masquerade - 306
    The Oval Portrait och The Birth-Mark - 307
    O’Briens What was it? - 308
    Longfellow, Aldrich, Hirst - 309
    Chivers imiterar Poe - 310
    Mrs. Whitman - 313
    Mrs. Osgood - 315
    Bret Harte parodierar Ulalume - 316
XXIII. Poe och Frankrike - 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324
    Poe och franska romantiken - 317
    Hoffmann i Frankrike - 320
    Poe introduceras i Paris - 321
    Mérimée, Balzac, Gautier - 322
    Sue och Poe - 323
XXIV. Poe och Baudelaire - 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338
    Personliga likheter - 325
    Baudelaires Le Guignon en kontamination av Longfellow och Gray - 327
    Baudelaires Poe-dyrkan - 329
    Baudelaire dekadent - 332
    Kvinnan hos Baudelaire och Poe - 334
    Baudelaire satanist - 335
    Baudelaire bryter mot Poes teorier - 337
    Själsfrändskapen mellan Poe och Baudelaire överskattad - 338
XXV. Den symbolistiska konstformen - 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361
    Grundprincipen - 339
    L’art pour l’art - 341
    Poe-Baudelaireismen - 342
    Ulalume-landskapet - 344
    To Helen-motivet - 346
    Poes parklandskap hos Régnier - 348
    Korpen - 349
    Musiken - 350
    Poe som »ce grand Ténébreux» - 352
    Mallarmés Poe-beundran - 354
    Upprepningen - 356
    Stefan George-kretsen - 357
    Rossetti - 358
    O’Shaughnessy, Thomson - 360
XXVI. Symbolisternas intresse för själslivets nattsidor - 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374
    Fransk kritik av Poe - 362
    Döden och vansinnet - 363
    Rollinat - 365
    Kleens sonett om Rollinat - 366
    Rollinats »imp of the perverse» - 367
    The Tell-Tale Heart hos Rollinat - 368
    Det symbolistiska dramat - 369
    Maeterlinck - 370
    Villiers de l’Isle-Adam - 371
    Rodenbach - 374
XXVII. Det psykologiska intresset utanför symbolismen - 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386
    Gautier och Poe - 375
    Swedenborgianism - 376
    Maupassant och det hemlighetsfulla - 377
    O’Brien, Richepin - 378
    Mirbeau, Jean Lorrain - 379
    André de Lorde, Rachilde, Marcel Schwob - 380
    Kipling och Annabel Lee, Stevenson och William Wilson - 381
    Oscar Wildes Dorian Gray sammansmälter William Wilson och The Oval Portrait - 383
    Poe i Tyskland, Ewers, Meyrinck - 384
    Kubin - 386
XXVIII. Det naturvetenskapliga intresset efter Poe - 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393
    Jules Verne - 387
    Villiers - 388
    Wells’ The Star och Eirosand Charmion - 389
    Wells och Poe förena vetenskap och dikt - 392
XXIX. Detektivhistorien efter Poe - 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410
    »Waters» - 395
    Wilkie Collins - 396
    Dickens - 397
    Sardous Pattes de Mouche samt The Purloined Letter och The Gold Bug - 399
    Gaboriau - 400
    Conan Doyle - 402
    Stevensons Treasure Island och The Gold Bug - 408
    Chesterton, Hornung, Boothby, Leblanc - 409
XXX. Poe och Sverige - 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428
    Viktor Rydberg - 411
    Korpen - 413
    C. F. Peterson - 416
    Hjalmar Sandberg - 416
    Hjalmar Edgren - 417
    Fröding - 421
    August Strindberg, Ola Hansson - 422
    Emil Kleen - 424
    Gustav Åström - 427
Slutord - 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435
Litteraturförteckning - 437, 438, 439, 440, 441

Project Runeberg, Sun Jan 8 15:55:14 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free