- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Tredje bandet /
156

Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Minnen. Utdrag ur bref och dagböcker - Dresden den 6 Sept. 1825

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156

såsom den förträffligaste, eller emedan galleriet var
särdeles rikt på hans arbeten. Jag påminner mig blott en
enda, en votiv-tafla, föreställande jungfru Maria och
barnet, med donatarierna, efter den tidens sed, knäböjande i
förgrunden; en ypperlig tafla i mitt tycke. För mig, efter
att nyss ha sett så mycket af den gamla Tyska skolan,
var Holbein märkvärdig derigenom, att hos honom
Albrecht Dürers kraft uppblomstrat till behag och
verkligt skön kolorit. Denna färg har väl ej den yttre prakt
som hos den gamle van Eyck, Hemling och
Scho-reel, men huru mycket mer inre lif? Kan man här
misskänna ett stort konstens framsteg? — Hvad dernäst
intryckte sig hos mig var Correggio, koloritens virtuos
bland alla målare; ty här är ej färg, det är fantasiens egen
halft genomskinliga, skiftande slöja, kastad öfver själfulla
gestalter. Jag skulle vilja säga, att han målat den sköna
Italienska sången med alla sina förtrollande konst-effekter.
Och detta första intryck gjorde äfven att jag stannade vid
denne store mästares taflor, af hvilka Dresden lärer
förvara just de utmärktaste. Vissa traditioner vidhänga stora
namn och gå på god tro; ibland sådana ock den, att
Correggio var ett sjelflärdt, oskyldigt naturens barn i
målning. Så behandlar honom ock Oehlenschläger i
sin angenäma, men efter denne författares vana något
makligt arbetade tragedi; — och jag kom med min del af
denna mening, ärfd ur luften, till Dresden. Men antingen
har jag ej ögon och sinne, eller vittna hans taflor just
om motsatsen. Af alla de stora målare, om hvilka jag
kunnat få något begrepp, är det ingen som synes mig
drifva det sorgfälligaste studium på effekt så ända till
koketteri, som Correggio: väl ett oskyldigt, ett genialiskt
koketteri, såsom det vackraste, snillrikaste fruntimmers;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:58:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-3/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free