- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
142

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tillägg 1842

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142

hvars nödvändiga fordran förnuftet ej kan afvisa. Vi ha
redan haft att göra med en sådan fordran, hvars
uppfyllande syntes på en gäng möjligt och omöjligt, i
betraktandet af den moraliska lagen, och vi funno att denna,
äfven såsom fordran, var otänkbar utan förutsättandet af
det moraliska idealets både verklighet och verksamhet. Det
torde med förnuftets högsta theoretiska fordran förhålla sig
på samma sätt, att ej heller denna vore möjlig, om ej
svaret på denna dess högsta fråga låge lika mycket i den
erkända verkligheten och verksamheten af den gudomliga
visheten, som svaret på det praktiska förnuftets högsta
fråga ligger i den erkända verkligheten och verksamheten
af den gudomliga kärleken. Insigten i den förra,
erfarenheten af den sednare utgöra den enda verkliga menskliga
kunskap, och bägge utmärka tillika kunskapens på en gång
theoretiska och praktiska natur, så att framstegen i det
ena afseendet betingas af framstegen i det andra; hvarföre
ock filosofien ej blott är ett theorem, utan ett problem.
Hvilket med andra ord vill säga, att man endast
verkligen lär känna det goda i bemödandet att utöfva det,
liksom endast det onda i bemödandet att öfvervinna det.
Kunskapen om bådas natur, som ock innefattar kunskapen om
deras uppkomst och förhållande till hvarandra, är således
en kunskap som man ej lärer utan att lefva. Se der ock
orsaken, hvarföre den högsta theoretiska frågan, som är
det ondas uppkomst ur det goda, och det förgängligas ur
det oförgängliga, ej heller endast theoretiskt kan besvaras!

Hvad vi i detta afseende här kunna yttra blir derföre
mera antydning än bevis; så mycket mer som bevis endast
kan komma i fråga der man härleder ett ur ett annat,
och vi redan med friheten kommit till en princip som
sjelf innehåller sitt eget andra, d. v. s. endast kan förklara

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free