- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
159

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om historien och dess förhållande till religionen. 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

159

der den föregående slutat, att deras samfälta bemödanden
gripa in i hvarandra. För att verka är ej nog att känna
det gemensamma ändamålet; jag måste äfven veta hvad
före mig är gjordt, känna medlen, med ett ord, vara
hemmastadd i min verld. Detta sker genom uppfostran,
som hvarje generation emottager af den föregående. Men
till uppfostran fordras tväggehanda: tradition eller
öfverlemnande af begrepp, och sedan: att man med frihet
tillegnar sig denna tradition, hvarförutan den vore helt och
hållet död. Den har lif och verklighet, det vill säga,
öfvergår till hvad man kallar odling i mån af den
sjelfständiga kraft med hvilken den tillegnas. Traditionen är död,
mekanisk, och finns egentligen ej för den hvars hela
väsende blott är tradition. Den finnes såsom lefvande endast
för den hos hvilken friheten ej blott är möjlighet och
anlag, utan är verklig energi i en karakter; det vill säga:
blott för den som sjelf ej endast är ett alster af sitt
tidehvarf, utan en väsendtlig, lefvande länk i odlingens kedja.
Men denna tradition, som ingår mer och mindre
fullständigt i hvar enda menniskas uppfostran, är historia i sin
allmännaste bemärkelse, ej såsom en särskild vetenskap
eller konst, utan sådan den måste finnas för hvart och
ett medvetande. Här får således vår fråga: hvad är det
för ett intresse som gör historisk sanning till mer än
likgiltig mening? — en högre betydelse och låter besvara sig.

Detta intresse är intresset för frihet; och då frihet
som verklig energi endast kan finnäs hos den som
erkänner andras frihet, och som höjer sig till sjelfva ideen om
frihet såsom den ledande principen i alla mensklighetens
bemödanden, så är detta intresse ej ett enskildt, utan är
intresset för frihetens sak i hela verlden. Det är så sant
som det sannaste: blott patrioten, som för samhällsord-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free