- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
170

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om historien och dess förhållande till religionen. 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

nödvändiga såsom förklarande orsaker till det närvarande
momentet eller det tidehvarf som med historie-skrifvaren
sjelf är samtidigt. Ar detta närvarande tidehvarf till sin
beskaffenhet gifvet, så har hvartenda föregående historiskt
moment den strängaste nödvändighet, och en verklig
historia är blott den som i sin berättelse gör denna
nödvändighet fullkomligt tydlig. Här tyckes således som
historien skulle hafva vetenskaplig visshet, hvilket vi i början
af denna afhandling funno oss föranlåtna att neka. Ju längre
vi intränge i historiens väsende, ju bestämdare kunne vi
yttra oss öfver naturen af dess visshet. Denna torde
ännu vara skild ifrån vetenskapens. Vetenskapen har
fullkomlig visshet inom sitt område; den säger: det är så,
emedan det är nödvändigt. Historien har också sin
nödvändighet och således visshet; men den är likväl ytterst
vilkorlig och hypothetisk. Går historie-skrifvaren tillbaka
från det närvarande tids-momentet, så äro visserligen alla
föregående historiska momenter nödvändiga såsom dess
förklaring. Utgår han åter ifrån ett moment som han
antager för det första, så följa med ren nödvändighet alla
öfriga deraf såsom verkningar. I bägge fallen är här en
ganska riktigt insedd nödvändighet. Men hvilketdera han
antager såsom det yttersta momentet, så återstår alltid
den frågan: hvarföre är åter detta moment nödvändigt?
Historiska visshetens uttryck är således: det är nödvändigt,
emedan det en gång så är. Men hvarföre är då detta
första? — Här tyckes således historiska vissheten med all
sin nödvändighet visa sig såsom i grunden absolut tillfällig.
Hela historien vore således utan grund och nödvändighet.
Samhället vore en lek utan ändamål; eller rättare,
menskliga friheten funnes ej en gång som en lek. Ty sedan det
första momentet är gifvet har allt i historien den strän-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free