- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
173

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om historien och dess förhållande till religionen. 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

173

Antager jag åter friheten såsom det enda, så är den med
uteslutande af all nödvändighet ej annat än absolut
tillfällighet; men tillfälligt är det som både kan vara och
icke vara. Härigenom upphäfves åter all realitet. Det
förra tänkesättet är hvad man kallar fatalism, det
sednare indifferentism; bägge äro i grunden detsamma och
utgöra den enda verkliga atheismen, eller sjelfva
orimlighetens system.

Längre än till en sådan genomdrifven orimlighet
kommer ej den lägre reflexionen eller det vanliga medvetandet,
om det vill filosofera, och bevisar just derigenom att
filosofien ej ligger inom dess fält. Äfven vi, i denna
undersökning, hafve hittills ej lemnat detta fält; hvad vi gifvit
är snarare utsigter från vetenskapens region, än någon
insigt deruti. Nu finne vi att vår uppgift utan filosofien
ej kan lösas, och kunne ej hjelpa att dess upplösning af
svårigheten måste förefalla det vanliga förståndet som ett
maktspråk. Denna upplösning kan ej blifva annan än den:
att den absoluta motsatsen, såsom sådan, är sjelfva enheten.
Filosofien kan ej hafva någonting emot den följd som det
vanliga förståndet måste draga häraf, nämligen att denna
enhet då sjelf är det absoluta intet. Tvärtom, så är just
detta erkännande det första steget till filosofi. Ty då vi
sett att den vanliga reflexionen består i motsatsen och ej
kommer utom den, så erkänner den med detsamma sitt
eget intet. Man kan ej göra en falsk filosofi, som vill
grundfästa sig inom den lägre reflexionen, en större otjenst,
än om man tvingar den att konseqvent genomdrifva veten-,
skapen på detta fält. Resultatet blir ofelbart sådant att
denna vanliga reflexion tvingas till erkänsla deraf, att
den sysselsätter sig med inbillade förhållanden och måste
såsom vetenskap tillintetgöra sig sjelf. Derigenom har den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free