- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
187

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om historien och dess förhållande till religionen. 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

187

väsende. Historien är hvarken ett uttryck af en mekanisk
nödvändighet, ej heller af den enskilda frihetens afsigter;
i bägge fallen vore den slutligen helt och hållet tillfällig
och utan realitet; den är en utveckling af en absolut
nödvändighet, oändligt högre än all enskild vilja och all
naturnödvändighet. Försynen är i den det egentliga väsendet,
och hela historien blott en fortsatt uppenbarelse af Gud.

Vi vete således på hvilken tro historiens verklighet
grundar sig. Den grundar sig på religionen. Historien
är till sin innersta princip religiös, och blott för den
religiöse finns en historia. Ja, man kan säga att i
christen-domens läror först historiens väsende uppenbarat sig, och
förut blott var kändt i aning och profetia ,0. Den
dygdige kan ej tro på det goda utan så vida det eger realitet.
Men sjelf kan han blott uttrycka det i den goda viljan;
ty vilkoret, under hvilket det för honom realiseras i den
goda afsigten, är just att denna afsigt är verkligheten
motsatt och aldrig står att fullständigt utföras. Likväl är
han så innerligt öfvertygad ej blott om det godas
möjlighet, utan om dess nödvändiga realitet, att han för denna
öfvertygelse uppoffrar allt, med den fullkomligaste säkerhet
att äfven i sin undergång segra. Hvarföre? — emedan
han tror på en Försyn, som ensam ger realitet åt det
som hos honom blott kunde vara afsigt och bemödande;
emedan han tror på det goda som kommer ofvanefter ifrån
ljusets fader. Först genom denna tro har det goda, som
för menskligheten är framstäldt såsom ett oändligt mål, för
honom full realitet i hvart enda ögonblick af hans lefnad.
Hvad är då denna tro, utan hvilken det goda i evighet

10 Denna christendomens historiska karakter är först satt i dag af
Schelling i hans Vorlesungen über das akademische Studium.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free