- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
250

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Thorild. Tillika en filosofisk eller ofilosofisk bekännelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

250

är orsaken, om ej att, sedan ämnet helt och hållet blifvit
utredt och urskildt, den sammanfattande förmågan af det
hela saknas, eller ej sinnet följer med? I detta fall är
beviset bättre än öfvertygelsen. Å andra sidan kan också
öfvertygelsen ofta vara oändligen bättre än bevisningen,
om sinnet fattar riktigt utan att likväl förståndet förmår
till alla delar utreda föremålet. I bägge fallen är dock en
öfverensstämmelse möjlig; ty både förstånd och sinne kunna
genom öfning utbildas. Endast i det fallet är denna
öfverensstämmelse, åtminstone utan lång omväg, ej möjlig, om
förståndet sjelft antagit en sinnesdödande art och
beskaffenhet. Då måste först den inom sig slutna, förhärdade
abstraktionen utarbeta sig på egen hand, ända till
fullkomlig brist på allt innehåll, innan det naturliga
förhållandet (nu med full klarhet och insigt) emellan förstånd
och sinne kan återställas. Och till denna krisis är det
som filosofien slutligen hunnit.

Det måste då bli klart, att hela filosofiens så långväga
operation endast går ut på ett renande af kunskapens
organ i allmänhet, att filosofien således sjelf endast är
förberedelse (propedevtik) till verklig kunskap. Är
förberedelsen slut, så börjas åtrån efter denna, som, i motsats
med den döda, abstrakta, borde förtjena att heta lefvande
kunskap; emedan den i och genom de motsatta energier,
som yttra sig i all existens och genom förståndets
forskning blottas och urskiljas, öfverallt söker den bindande,
lifvande enheten, — således erfarenhet, i sin rena, äkta
betydelse; och verklig kunskap gifves ingen annan än
denna. Denna väg är det ock som natur-filosofien en gång
skall ha brutit. Ett nylifvadt sinne för erfarenheten, för
ideernas födsel och intryck i verkligheten, för det lefvande,
reella i all kunskap är dess sista och högsta resultat, är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free