- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
261

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Thorild. Tillika en filosofisk eller ofilosofisk bekännelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

261

då likväl känslo-intrycket å ena sidan och begreppet å den
andra hvartdera nödvändigt äro ett, genast efter
föregången reflexion uppkommet residuum af en ursprungligen
fullständig, bägge sammanfattande föreställning, och utgöra
nu i motsats med hvarandra det enskilda och allmänna i
föreställningen. Men i sitt hela (begreppets schema för
inbillningskraften) är föreställningen ännu alltid ett uttryck
af bådas enhet, liksom objektet äfven är det derigenom
att det på en gång är sig sjelft och sitt begrepp eller
slägte. Det är sant, den ursprungliga, från objektet
sjelft oåtskilda föreställningen, i hvilken det yttre och inre
ej ännu söndrat sig, kommer såsom sådan ej till
medvetande (ehuru både objektet och begreppet sedermera
hvar på sitt sätt uttrycka den), emedan- medvetande först
genom abstraktion och motsats är möjligt; men sinlig
kallar jag denna ursprungliga föreställning med rätta:
emedan . intet annat uttryck finnes för den omedelbara
per-ceptionen; emedan hvarje gifven, äfven yttre, sinlig
föreställning derutinnan är af samma art, att den innehåller
en med ett slag förnummen enhet af motsatta9 som för

egentliga sammanhang, och i detta sammanhang mörka, är det pä
allt lif blottade abstrakta tänkesättets egentliga absurditet; hvarom
det sjelft merendels ej har minsta aning.

* (Not, utesluten i S.a uppl.) Så äro det oändliga och det ändliga
hvarandra motsatta (samma motsats som mellan det allmänna och
enskilda, det ideella och reella), och likväl är hvarje objekt en
enhet af bägge; t. ex. hvarje materiellt föremål är en sann
oändlighet af delar (hvilket kan både filosofiskt och mathematiskt
bevisas — det atomistiska systemet eller corpuscular-theorien i
fysiken erbjuder del besynnerliga skådespelet af en, så till sägande,
kroppsligen förtorkad abstraktion): hvarje organism- är en
oändlighet af vexel-bestämningar: hvarje begrepp på en gång begränsadt
(till sitt slag) och i sig innehållande möjligheten af en oändlig in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free