- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
304

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Tillägg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

304

underafdelningame. Är indelningsgrunden, hvilken vi straxt
närmare skola uppgifva, riktig, så tjenar den lika så väl
i det allmänna som det enskilda.

Vi begynne med filosofien, såsom vetenskapen om
vetandet sjelft, som vi äfven kunde kalla kunskapslära.
Denna ännu rent subjektiva vetenskap har åter sitt
fullkomliga objekt, all kunskaps högsta existerande föremål,
sig uppgifvet i den på uppenbarelsen grundade gudaläran
(theologi). Bägges harmoni, uppenbarelsen såsom förnuftets
uppfyllelse, förnuftet såsom uppenbarelsens förklaring, är
religion — all kunskaps på en gång ljus och hjerta.
Dernäst komma filosofiens båda underordnade objekter:
naturen och samhället, hvilka till vetenskap förklarade ge
naturläran (fysik) och sedoläran (ethik). Blir det nu fråga
om dessas underafdelningar, så kan ingen annan
indelningsgrund derför användas än den som redan blifvit följd i
skilnaden emellan kunskapslära och gudalära samt emellan
naturlära och sedolära. Ty ingen vetenskaps objekt kan
till vetenskap förklaras utan att i sig uttrycka sjelfva
vetandets egen oföränderliga typus eller bild. Den allmänna
vetenskapliga typen är ingen annan än medvetandets egen
bild, nämligen motsatsen emellan det subjektiva och
objektiva och tillika bägges enhet: ett förhållande som i
hvarenda sats genom subjekt, predikat och copula är uttryckt.
Denna medvetandets egen ursprungliga motsats, af
hvilken, såsom vi redan anmärkt, så många uttryck i språken
finnas, är också densamma som motsatsen mellan form
och innehåll, det ideella och reella, det negativa och
positiva. — Liksom nu kunskapslära och gudalära i
allmänhet, naturlära och sedolära i synnerhet föreställa
vetenskapens reella och ideella sidor, så ha de ock hvar för sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free