- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
331

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Bihang - II. Svar på en af L. Hammarsköld författad recension öfver skriften Thorild m. m. - 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

331

på forskningen efter innehållet af och yttersta granden för
alla tankens operationer, således sysselsättande hela
kunskaps-förmågan: de metafysiska systemerna., Den andra
innefattande dem, hvilka förnämligast fästat sig vid
vilkoren för tänkandets möjlighet, för att säkert bestämma
huru långt menniskans kunskap kan sträcka sig: de
logi-kaliska systemerna. — Så som rec. uttryckt detta, blir
enkelheten större än han sjelf förmodat; ty bägge
klasserna sammanfalla till en enda. Författaren kan
åtminstone ej skilja forskningen efter innehållet af och grunden
för alla tankens operationer från forskningen efter vilkoren
för sjelfva tänkandets möjlighet. Bäggedera uttrycka
filosofiens subjektiva riktning på sig sjelf och sin egen organ;
och om denna riktning, enligt den distinktion rec. tycks
göra, går på hela kunskapsförmågan eller mer ensidigt på
begreppet, så är detta endast en skilnad af mer eller
mindre omfattning eller utveckling i samma tendens, och
kan alldeles ej grundlägga någon karakteristisk
skiljaktighet. Ville derföre rec. förenkla min indelning af
filosofierna, men så att alla tillika funne sin plats, hvilket
visserligen låter sig göra och af mig äfven är antydt, ehuru,
liksom mycket annat, ej utfördt, så borde han från denna
filosofiens subjektiva riktning urskilja den motsatta
objektiva. De i den förra riktningen filosoferande utgå från
den i medvetandet gifna mångfalden, för att söka dess
enhet. De i den sednare utgå från förnufts-enheten, såsom
en hos dem verkande energisk princip, för att ur den
sammanfatta och konstruera det mångfaldiga. Båda
riktningarne, ehuru motsatta, förutsätta hvarandra såsom
analysis och synthesis, och äro i sin vexlande öfvervigt
liksom pulsslagen i de filosofiska vetenskapernas allt mer sig
utvecklande lif. Men båda förutsätta också ett ursprung-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free