- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
335

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Bihang - II. Svar på en af L. Hammarsköld författad recension öfver skriften Thorild m. m. - 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

335

resultater den ock fört, dock alltid till sitt motiv varit
religiös. — Men jag har sagt att de af Des Cartes och
Locke öppnade åsigter, konseqvent utvecklade, ledde i den
Fransyska materialismen till en lära som hos många ej
ens fckydde benämningen af atheism, och i Fi ch tes
system förvandlade Gud till en abstrakt moralisk
verlds-ordning. — Nu till pantheismen; om hvilken rec. påstår,
att det ej kan finnas en särskild realistisk och en särskild
idealistisk. Redan sjelfva benämningen förmenar han gifver
det tillkänna: »om man icke antager sitt Ett och Allt på
en gång såsom orsakande grund, ämne och modus fiendi
till både natur och intelligens, så kan man aldrig tala om
pantheism, åtminstone icke så länge man vill tala rätt».
Hvad synes då rec. om den redan anmärkta
omständigheten, att detta Ett och Allt både kan och har blifvit
betraktadt och konstrueradt så ur den ena som den andra
synpunkten? Rec. torde derom vilja höra ett yttrande af
en oändligt större filosof än en husbehofs-filosof såsom jag.
— »Es ware ein Irrthum zu meynen, dass der
Panthe-ismus durch den Idealismus aufgehoben und vernichtet
sey — — Denn ob es einzelne Dinge sind, die in einer
absoluten Substanz, oder eben so viele einzelne Wissen,
die in einem Urwillen begriffen sind, ist für den
Pan-theismus als solchen ganz einerley. Er ist in dem ersten
Fall realistisch, in dem andern idealistisch, der
Grundbe-griff aber bleibt derselbe». (Sch el I ing, Ueber das Wesen
der menschlichen Freyheit. Uppsala-edit. T. \\, p. 83). Jag
hänvisar till de på samma ställe förekommande
förklaringar. — För öfrigt har det aldrig varit min tanke att
förklara alla de så kallade öfvergångs-systemerna för rent
pantheistiska. Jag har blott talat om deras allmänna
riktning, om de yttersta fojjder hvartill de konseqvent ut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free