- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
338

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Bihang - II. Svar på en af L. Hammarsköld författad recension öfver skriften Thorild m. m. - 1 - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338

lich der Wissenschaft». — Detta kunde likväl äfven
möjligen ha en mening som öfverensstämde med mitt
tänkesätt och med det föregående, om principen för denna
vetenskap sjelf antogs för att vara gudomlig; emedan Gud
blott kan erkännas uti och genom sig sjelf — mensklig
vetenskap eröfrar honom ej. — Med det förut anförda
yttrandet instämmer jag så vida fullkomligt, att enligt min
öfvertygelse kunskapen om en personlig Gud ej kan ur
förnuftet sjelft hemtas, att den är en högre
erfarenhetskunskap — således här nödvändigt en kunskap genom
uppenbarelsen — ehuru vilkoren för denna erfarenhet, för
det innerliga fattandet af denna uppenbarelse, måste, såsom
för all annan erfarenhet, ligga inom sjelfva förnuftet.
Vilkoren innefattas i ett renadt sinne; till hvars ödmjukhet
äfven det erkännande hör, att Gud ger måttet för
menskliga tankar, men att menskliga tankar ej äro hans mått.

2.

Jag har i allmänhet besvarat hvad rec. haft att
invända mot min åsigt af andras läror. Jag kommer till
hans pröfning af mina egna meningar; och några
anmärkningar torde göra tillfyllest att visa, hvilkendera det är
som misshandlat logiken, jag eller han. — Han finner
genast en sig sjelf upphäfvande motsägelse i hvad han
kallar »min första och hufvudsakliga hypothes», alt
filosofien endast såsom religion kan vara verklig. — Jag
utvecklar, enligt boken, först mellanlederna i denna sats
innan jag upptager inkastet. — Jag har i filosofien urskilt
en subjektiv och en objektiv riktning. Af båda uttrycker
den subjektiva egentligast filosofiens väsende; emedan hon
omedelbarast har att göra med förnuftet sjelft, med sin
egen organ, och emedan hvarje synthetisk bygnad, vid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free