- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
341

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorild. 1820 - Bihang - II. Svar på en af L. Hammarsköld författad recension öfver skriften Thorild m. m. - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

341

men att hon är negativ i förhållande till det positiva och
objektiva; hvilket väl ej hindrar att hon, i och för sig sjelf
betraktad, kan vara sin egen position, liksom uttrycket att
hon är den rent subjektiva vetenskapen ej innebär att hon
saknar objekt och med detsamma sjelf vore omöjlig, utan
att hon är vetenskapen om subjektet sjelft poneradt såsom
sitt eget objekt. Men — invändes nu — såsom religion
verkligblifven har ju filosofien upphört att vara blott
förberedelse, och, om hon egentligen ej är annaf, verkligen
blifvit sig sjelf med detsamma hon upphört att vara sig
sjelf? — Det må till en början tillåtas mig att på frågan
svara med andra frågor. Det är således helt otillåtligt alt
hädanefter tala om en till verklighet öfvergången tanke,
ett verkligblifvet, i sinnelag och handling lefvande tänkesätt?
— Det vill ju säga, att denna tanke, detta tänkesätt som
blifvit verkligt, förut existerat såsom icke verkligt? Och
om man skulle säga att tanken sjelf såsom fri handling,
och således producerande sig sjelf, vore det medlande
begreppet emellan dessa motsatser, så är en sådan fri
handling, hvilken, såsom sin egen orsak, egentligen är
innun den är, först det rätt absurda allt enligt
prin-cipium contradictionis.

Om det falska bruk som rec. här gjort af denna
princip kan han underrätta sig i Kant’s Kritik der reinen
Vernunft, 5:te uppl. p. 191 (Von dem obersten
Grund-satze äller analytischen Urtheile). Kant uttrycker
principen så: intet subjekt tillkommer ett predikat, som
motsäger detsamma. — En annan bekant formel a-f samma
princip, nämligen enting kan ej på samma gång vara och
icke vara, ogillar han, emedan »der Satz durch die
Be-dingung der Zeit afficirt ist. Ein Ding=A, welches
et-was=B ist, kann nicht zu gleicher Zeit non B seyn; aber

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free