- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Femte bandet /
415

[MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Också ett ord öfver tidens religiösa fråga. 1846 - Tidens religiösa fråga

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

415

tiva eller det rationella goda, hvilket är detsamma som
det nyttiga. Menniskan använder utan betänkande allt
såsom medel för sin lycka, tills för henne medvetandet
uppgår om ett väsende, hvilket, emedan det är sitt eget
ändamål, ej låter använda sig såsom blott medel. Det är
uppgången af menniskans sjelfmedvetande såsom ett
förnuftigt väsende, och det uppgår hos henne fullkomligt
samtidigt med medvetandet om hennes like, som hon ej får
bruka endast såsom medel. Detta är morgonrodnaden af det
moraliska medvetandet, som har allt medvetandes
dubbelnatur. Det är nämligen ett ömsesidigt medvetande, för
bägge, för alla det samma. Det är samvetet.

Det är en intelligensens lag, att den blott kan finna sig
i en annan. Hvarje intelligens, för sig betraktad, innefattar
väl möjligheten ej blott af sin egen existens, utan af alla
intelligensers. Vore det ej fallet, så kunde de aldrig för
hvarandra existera. Men af denna möjlighet blir ej
verklighet, ja den kommer ej ens såsom möjlighet till
medvetande annorlunda än genom en annan intelligens. Denna
lag bestämmer sig nu genom det ofvan sagda närmare.

Det är den moraliska lagen som är ett vilkor för
allt sjelfmedvetande, så att detta omöjligen kan utveckla
sig utan att denna lag framträder för tanken. Med den
moraliska lagen inträda menniskorna i ett förhållande af
fullkomlig ömsesidighet: »gör icke hvad du icke mot dig
vill hafva gjordt; gör allt det som du vill hafva emot dig
sjelf bevisadt». — Det goda erhåller härigenom sin tredje,
en högre betydelse. Det goda blir det rätta, det onda
det orätta. Och här träder mennisko-anden redan in i
sin egen verld och i ethern af rent andeliga förhållanden.
Betraktelsen af det moraliska omdömet — eller samvetet
— skall tydligare visa oss detta.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-5/0429.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free