- Project Runeberg -  Om bevisen för Guds verklighet /
5

(1897) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om bevisen för Guds verklighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

föreställt sig, att man hade att bevisa Guds existens utom vår
ande eller utom sjelfmedvetandet. Men alla bevis för Guds
existens hafva också på grund af denna felaktiga förutsättning
hittills misslyckats. Ingen kan gå utom sin ande eller bevisa
existensen af någonting utom sin ande. Grunden, hvarför alla
hittills uppstälda bevis för Guds existens hafva misslyckats, har
varit de realistiska antaganden, från hvilka man har utgått eller
den felaktiga betydelse man har gifvit uttrycket existens. För
att beviset för Guds existens skall ega nervus probandi
förutsättes således, att Gud och äfven bevisningsgrunderna innehållas i
sjelfmedvetandet och äro dess former.

Det är tydligt, att demonstrandum icke kan vara helt och
hållet obekant före bevisningen, såvida denna skall vara möjlig.
Man måste således äfven före och oberoende af all logisk
bevisning ha någon kunskap om Gud, ty eljest är han icke på något
aktuelt sätt till för menniskans medvetande och kan följaktligen
icke heller bli föremål för någon bevisning. Att Gud är, är
gifvet i och genom det allmänna kristna föreställningssättet eller
medvetandet. Den sanningen, att Gud såsom en absolut ande
är, är således ej vunnen på speculativ väg. Att Gud är, är
gifvet i hvars och ens religiösa erfarenhet. Men hvarför behöfva
vi då bevisa Guds verklighet eller existens? Med existens här
menas, att Gud är eller har verklighet i och för sig sjelf, ty
existens har ock betydt empirisk individualitet eller bestämdhet
i rum och tid och i förhållande till allt annat i rum och tid samt
för åskådningen, i motsats mot essentia eller det allmänna
begreppet. Men Gud har ingen empirisk individualitet, emedan
han är ett rent osinligt väsende eller en ren ande. Om nu
kunskapen om Guds existens eller verklighet är gifven genom den
populära religionsläran eller genom den religiösa erfarenheten
före och oberoende af all logisk bevisning, hvarför behöfva vi
då bevisa denna verklighet? En sådan bevisning är nödvändig
för att denna sanning skall komma till klarhet och nödvändighet
äfven för förståndet eller för att en religiös tro skall blifva ett
verkligt religiöst vetande. Religiöst vetande är formelt högre
än religiös tro. Den religiösa tron har både teoretisk och
praktisk betydelse. Religiös tro i teoretisk mening innehålles i den
religiösa tron i praktisk bemärkelse. Men i den senare ingår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbevisgud/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free