- Project Runeberg -  Om bevisen för Guds verklighet /
14

(1897) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om bevisen för Guds verklighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14 H. EDFELDT

fullkomlig vilja är icke verksam i och för sig sjelf, emedan hon
icke har något potentielt innehåll, utan endast i och för de änd-
ligt förnuftiga väsendena eller såsom bestämning hos dessa. Till
viljans begrepp hör, att hon skall hafva ett innehåll eller vilja
något, ej intet, ty detta vore motsägelse. Deremot hör det icke
till begreppet om viljan såsom sådan att dess innehåll skall hafva
potentiel form och successivt förverkligas genom viljeakter. Detta
gäller endast om den ändliga viljan. Den oändliga viljan deremot
måste hafva sitt innehåll i det hela verkligt af evighet och detta
utan all verksamhet och förändring. Liksom det hör till sjelf-
medvetandets begrepp, att det skall hafva ett innehåll eller vara
sjelfmedvetande af något, ej af intet, hvilket vore motsägelse och
liksom det oändliga sjelfmedvetandet måste hafva sitt innehåll
verkligt af evighet utan all potentialitet, verksamhet och för-
ändring, på samma sätt förhåller det sig äfven med viljan. Lik-
som för det gudomliga sjelfmedvetandet eller gudomliga förstån-
det innehållet är verkligt dermed att det vetes, så att veta och
vara för Gud äro identiska, på samma sätt är äfven för den gu-
domliga viljan dess innehåll verkligt dermed att det bestämmer
viljan och således utan all verksamhet och förändring. Den gu-
domliga viljan har inga generela eller blott möjliga syftemål,
som behöfva successivt determineras för att få konkret verk-
lighet. Detta gäller endast om den ändliga och menskliga
viljan.

Om man säger, att det hör till begreppet om hvarje vilja
att hafva afsikter eller syftemål och att detsamma således äfven
måste gälla om den gudomliga viljan, så måste man ock säga,
att den gudomliga viljan har sina afsikter eller syftemål verkliga
af evighet och således utan all determination och förändring.
Rättare säger man dock, att det hör till viljans begrepp att hafva
ett innehåll eller att vilja något. Men att detta innehåll skall
vara blott möjligt och behöfva förverkligas genom viljeakter,
gäller icke om viljan såsom blott sådan eller om den gudomliga
viljan utan endast om den menskliga viljan, som är ändlig och
ofullkomlig.

Häraf har framgått, att det menskliga förståndet hänvisar
på ett absolut förstånd, som är fullkomligt icke endast till for-
men utan äfven till innehållet, så att det fattar sjelfmedvetandets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbevisgud/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free