- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
13

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

väsende, t. ex. vår menskliga ande, blir i högsta grad
delaktig af sin absoluta fullkomlighet». Det är tydligt
att denna betraktelse enligt Boström är en helt annan
än den föregående eller att synpunkten här är en helt annan.
Det är här fråga om väsenden, som falla inom
ändlighetens sfer, entia relativa, eller som äro subjekter för sig
sjelfva och som hafva att utveckla sig för att blifva
ak-tuelt bestämda af högre och högre förnuftiga väsenden.
»Hvarje menniska får ett högre, rikare och mera bestämdt
lif, om hon fattar sig såsom en medlem eller ett moment
i ett menskligt samhälle, än om hon förer ett afskildt och
isoleradt lif utom detta» o. s. v. Äfven de relativa
väsendena kunna enligt Boström betraktas dels inom sig
sjelfva och dels i jemförelse med hvarandra, hvarvid de
måste hafva olika grader af ändligt förnimmande allt efter
som de absoluta väsenden, som för dem ligga till grund
och som äro momenter af det gudomliga förnuftet, hafva
större eller mindre »materiel fullkomlighet».

Redan af de citater, som här ofvan blifvit gjorda,
har det visat sig, att jag icke har tillagt Boström en
åsigt, som icke är hans egen, då jag i min uppsats talat
om »mänga absoluta väsenden i Gud». Äfven Boström
talar på de anförda ställena dels om relativa väsenden,
som äro sinligt förnuftiga och som utveckla sig i tiden
eller i sina fenomenverldar och dels om absoluta
väsenden, som äro eviga och oföränderliga eller upphöjda öfver
tiden och rummet och »som äro absolut lefvande och
sjelf-medvetande» och hvilkas enhet och allhet är Gud.

På det att läsaren måtte så tydligt som möjligt se
likheterna och olikheterna mellan prof. Nyblaei
uppfattning å ena sidan samt Boströms eller min å den andra,
erinrar jag derom, att prof. N. är ense med B. i det
afseendet, att intet vara kan falla utom Gud. Att äfven
prof. N. har denna åsigt har jag funnit deraf, att han
säger, att i sådant fall varat vore fördeladt mellan Gud
och det, som fölle utom honom. Allt vara måste
följaktligen äfven enligt prof. N. innehållas i Gud, som således
bar bestämningar. Vidare synes äfven prof. N. erkänna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free