- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
17

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

refereras till ett eller flera andra subjekter, som hade dem
till sina fullkomliga perceptioner eller ideer, på samma
sätt som det först antagna subjektet, så visar sig detta
vara omöjligt. Dessa antagna subjekter måste enligt
prin-cipium identitatis indiscernibilium sammanfalla till ett och
samma subjekt. Entia absoluta äro enligt Boström för de
ändliga subjekterna gifna såsom entia relativa, emdan de
ändliga subjekterna icke kunna förnimma såsom Gud utan
endast på ofullkomligt sätt, hvaraf följer, att det
ursprungligt förnumna, Gud och hans eviga ideer, för dem
måste framstå såsom någonting relativt annat, än hvad
det är, nemligen i sin sanning eller i och för Gud.

Att subjektet för entia absoluta — eller Gud — endast kan
vara ett enda, följer för öfrigt af den af Boström bevisade
satsen, att det icke kan finnas tvänne eller flera absoluta
väsenden, som ha samma materiela fullkomlighet eller
innehåll. Väsenden, som ha samma innehåll eller
positiva bestämningar, sammanfalla till ett och samma väsen.
Liksom det icke kan finnas tvänne tal, sam ha samma
positiva bestämningar eller innehåll, d. v. s. materiela
fullkomlighet, likaså kan det icke heller i en organism
finnas tvänne momenter, väsenden eller organer, som ha
samma positiva bestämningar. De skulle då, alldenstund
hvarje väsende är skildt från hvarje annat genom sig
sjelft och sina bestämningar, sammanfalla till ett och
samnia väsen, hvilket upphäfver sjelfva förutsättningen.

Innan jag lemnar frågan om den förmenta
polyteis-men har jag ännu en sak af vigt att tillägga. Prof. N.
begagnar i sin skrift uttrycket »gudar i gud» inom
citationer och i ett sådant sammanhang, att läsaren af hans
skrift får den föreställningen, att uttrycket förekommer i
min uppsats. Jag har att anmärka, att detta uttryck, som
är sårande för det kristna medvetandet, på intet ställe
förekommer i min skrift och ieke heller i Boströms
skrifter. Deremot förekommer satsen: »Hvarje absolut väsen,
som innehålles i Gud, är en af evighet född guddom i
Gud», i min skrift. Prof. N. synes finna uttrycket dunkelt.
Det är emellertid ett sätt, hvarpå jag har velat uttrycka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free