- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
18

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18

vissa tankar bos Boström, ehuru det skall vara min största
tillfredställelse, om andra tormå uttrycka dessa tankar
bättre. Jag har med uttrycket velat säga detsamma, som
Boström säger, t. ex. i satser sådana som dessa:
»Unum-quodque Ens relativum, per se solum (absolute)
considera-tum, Ens absolutum est», och »Relativis omnibus
determi-nationibus ex mente humana (abstractione) sublatis, mens
absoluta superest». Enligt B. har hvarje ens relativum
sitt ens absolutum i Gud. Menniskans ursprungliga och
sanna väsen är ett »logos», som af evighet var hos Gud.
Det finnes enligt B. lika många »logoi» i det gudomliga
förnuftet, som det finnes ändliga andar, som utveckla sig
inom sina relativa verldar. Hvarje sådant logos är enligt
B. »en Guds son», som skall regera till dess han hafver
allt Fadren underlagt, sinligheten under förnuftets välder
och sedan sjelf underlägga sig Fadren.

Jag öfvergår nu till den andra af Boströms
hufvud-skrifter, i hvilka han framställer sin lära, att i Gud finnas
många absoluta, oändliga och oinskränkta väsenden och
icke endast väsenden, som äro »relativa», »ändliga» och
»inskränkta». Det kapitel i grundlinier till filosofiska
statslärans propedeutik, som har till öfverskrift: »Om
förnuftets eller gudomlighetens innehåll», börjar sålunda:
»Ursprungligen och i ordets egentliga bemärkelse finnes ej
någonting aunat, än det (oändliga) förnuftet och dess
innehåll, d. v. s. ingenting annat än Gud och hans eviga
(ma-teriala) bestämningar — hans ideer eller begrepp, hvilka
alla ock äro sjelfve absolut lefvande eller sjelfmedvetande
och således fullkomligt förnimmande eller förnuftiga
väsenden»1). Här säges således, att i det gudomliga
förnuftet innehållas många väsenden, som äro absoluta i sitt lif
eller sjelfmedvetande och således fullkomliga (utan
inskränkning och grad eller positivt oändliga, se del. 2, sidd.
224, 2G4) i sitt förnimmande eller förnuft. Det, som är
absolut, är icke enligt Boström relativt; det, som är
fullkomligt eller positivt oändligt, är icke enligt honom änd-

1) Skrifter af Boström, del. I, sid. 297.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free