- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
22

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

är i och af dem sjelfmedvetande, endast han, som utgör
deras eviga väsenhet och substans. De angå ock såvida
endast honom, utan att några andra väsenden än ban
genom dem bestämmas»1). »Såvida de ursprungliga
(förnuftiga) väsendena äro förnuftets ideer, eller tänkas i och af
Gud, äro de alla liksom ban sjelf (formaliter) absolut
fullkomliga och om de då icke betraktas (materialiter) i
jemförelse med honom eller med hvarandra, utan blott inom
sig sjelfve, så hafva de ock alla samma allmänna
(for-mela) attributer som ban»2) och sålunda äfven det
attribut, som prof. Nybl. kallar »absolut oändlighet». »2:o) Då
det högsta talet tänker alla de öfriga såsom sina
bestämningar, så måste det ock hafva dem alla till sina tankar,
eller fullkomliga förnimmelser, till sina begrepp eller ideer.
3:o) Då det högsta talet är absolut sjelfmedvetande och
sjelfständigt och systematiskt, så måste detsamma ock
gälla om alla dess bestämningar eller alla de öfriga talen,
emedan hvarje ofullkomlighet i detta afseendet hos dem
äfven vore en sådan hos det sjelf. Och 4:o) då hvart och
ett af de öfriga talen (t. ex. 10) är absolut sjelfmedvetande
och sjelfständigt och systematiskt, så måste äfven det
hafva det högstas formela bestämningar eller attributer,
såvida det betraktas blott inom sig sjelf och utan
förhållande till något annat»3). »Om dessa förnimmelser eller
ideer läres först och främst, att såvida de tänkas i och
af Gud, äro de, liksom han sjelf, absolut fullkomliga och
bestämda; ty de äro då just hans eget sjelfmedvetande
betraktadt i dess särskiljda bestämningar, och han
förnimmer uti hvar och en bland dem alla de öfriga såsom
utgörande dess innehåll eller bestämdhet, samt är
följaktligen uti dem alla och hvarje ibland dem fullkomligt
närvarande»4). »Ursprungligen eller omedelbart i och för Gud
finnes således intet annat än rent förnuftiga väsenden,
hvilka alla, lättade i sin absoluta sanning och
fullkomlig-het, såsom de fattas i och af den allvetande, ega förnuf-

1) Sid. 287. 2) Sid. 271.

3) Sidd 272—273. 4) Sid. 487.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free