- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
26

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26

N—i uppfattning af Boströms filosofi någon sådan
distinktion, som den ifrågavarande, icke finnas annat än genom
mitt »missförstånd», såsom det beter efter prof. N—i sätt
att uttrycka sig. Att prof. N. förnekar förefintligheten af
den ifrågavarande distinktionen i Boströms egen filosofi,
framgår af bela hans skrift. Det är endast ett väsen, som
är absolut, och alla väsenden i Gud äro »relativt oändliga
eller ändliga» och »inskränkta», »alltså ändligt förnuftiga
väsenden», hvilka Boström kallade entia relativa. De många
absoluta väsendena i Gud blifva enligt prof. N. »lägre,
underordnade gudomligheter», alltså en orimlighet; ett
sådant antagande upphäfver Guds »absoluthet» och har till
följd, att »Gud blir en enhet utan all mångfald af
bestämningar, d. v. s. en tom, abstrakt enhet»1). Den bästa
förklaring, som jag kan göra, af de åsigter, som prof. N.
bär och på många andra ställen i sin skrift uttalar, är, att
de äro den tolkning, som han för sin del anser sig kunna
göra af vissa yttranden hos Boström eller de
konseqven-ser, som han af dem söker draga och hvilka ban
förvex-lar med hvad Boström i sina skrifter verkligen har lärt.

Jag skall nu öfvergå att visa, hvilka följderna blifva
med afseende på den Boströmska filosofien af den tolkning,
som prof. N. gör af densamma eller af de konseqvenser,
som han af henne anser sig kunna draga.

Enligt prof. N. utgöres Guds mångfald, d. v. s. de
väsenden, som äro hans innehåll och bestämningar, af
»ändligt förnuftiga väsenden». Då nu ändlighet och
sinlighet äro identiska begrepp, så har prof. N. härmed sagt,
att de väsenden, som äro Guds bestämningar, äro sinligt
förnuftiga väsenden. I fall någon af mina läsare skulle
draga i tvifvelsmål riktigheten af mitt påstående, att
ändlighet och sinlighet äro identiska begrepp, d. v. s. att de
skilja sig endast till ord och uttryck, men icke med
afseende på det, som med dem betecknas, så beder jag
honom taga i något allvarligare öfvervägande redan hvad
som säges i menniskans definition, nemligen att hon är

1) Sid. 23. 2) Sid. 34 3) Sid. 35. 4) Sid. 22.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free