- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
28

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•28

fenomener af entia absoluta, som äro deras egentliga och
sanna väsenden. Häraf blifver tydligt, att då prof. N.
endast erkänner ett slag af väsenden, jemte Gud, nemligen
»relativt oändliga eller ändliga» eller hvad han äfven
kallar »ändligt förnuftiga väsenden», eller att, då ban i sin
tolkning af Boströms filosofi, säger, att Boström med »rent
ideela», »rent förnuftiga väsenden» menat »ändligt», d. ä.
sinliga förnuftiga väsenden samt att, då dessa af prof. N.
sägas utgöra Guds mångfald eller bestämningar, Gud
enligt prof. N. äfven får sinliga eller fenomenela
bestämningar, så att Gud genom dem har konkretion och
individualitet. Detta är empirism. Guds verld och menniskans
verld måste nu sammanfalla. Fenonienverlden faller
nemligen inom den sfer, inom hvilken Gud är bestämd. Men
har Gud ändliga, d. ä. sinliga bestämningar, så måste han
äfven sjelf vara sinlig. Intet subjekt kan vara heterogent
med sina egna bestämningar och predikatet Från
innehållets art kan man sluta till det helas eller det deraf
bestämda subjektets art. Subjekt och bestämningar, enhet
och mångfald, grund oeh följd, orsak och verkan, o. s. v.
äro alltid och öfver allt likartade, ehuru det är helt
na-lurligt, att subjekt, enhet, grund och orsak äfven måste
vara och innehålla något mer än det, som betecknas med
deras här nämnda korrelater. Boströms rena och stränga
rationalism har sålunda genom prof. N—i tolkning blifvit
empirism.

Men icke nog härmed. Vi ha sett, att enligt prof. N.
de väsenden, som äro Guds bestämningar, äro »behäftade
med inskränkning» eller äro »ändligt förnuftiga väsenden».
Han säger ock, att »den sanna ideala menniskan», som »af
evighet är gifven i Gud» är »ursprungligen relativ eller
ändlig — äfven för det gudomliga medvetandet» ’).

Innan jag går vidare skall jag genom några citater
ur Boströms skrifter styrka, att den tolkning, som prof.
N. här gör af Boströms åsigter, då han säger, att den
sanna ideala menniskan ursprungligen är relativ eller änd-

]) Sid. 35.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free