- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
34

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34

det ändliga, som båda ha relativa, med »negativitet» och
»inskränkning behäftade» bestämningar, icke finnes någon
reel skilnad eller artskilnad utan endast en formel och
graduel skilnad. Vetenskapens historia visar, att
princi-piela felaktigheter alltid leda till förderfliga konseqvenser.
Deraf, att Gud och de ändliga varelserna äro bestämda
på likartadt sätt, följer, att mellan absolut och relativt,
oändligt och ändligt, gudomligt och blott menskligt endast
en graduel eller qvantitativ skilnad kan ega rum. Detta
är ateism. — Dessa den Boströmska filosofien upplösande
och förstörande följder framgå med logisk nödvändighet
af prof. N—i tolkning af Boströms läror, nemligen den
tolkningen, att då Boström, en af de skarpsinnigaste och
konseqventaste tänkare, som vetenskapens historia eger att
uppvisa, har sagt absolut eller oändligt förnuftiga
väsenden i Gud, han har menat relativa och ändligt förnuftiga
väsenden, och att, då han har sagt »rent andliga», »rent
ideela», »rent förnuftiga och konkreta» samt »absolut
fullkomliga» väsenden i Gud, han har menat negativa samt
med inskränkning och relativitet »behäftade» väsenden
i Gud.

Såsom läsaren torde erinra sig var det ännu en
tvistepunkt angående hvad som varit Boströms egen lära, som
genom framläggande af innehållet i Boströms skrifter skulle
slitas.1) Prof. N. har sagt, att Guds bestämningar eller ideer
enligt Boström äro »ändliga», ha »relativitet» och
»inskränkning», samt att de följaktligen icke kunna såsom Gud sjelf
vara »absolut oändliga». Jag deremot hade sagt, att Guds
bestämningar eller ideer enligt B. äro oändliga eller
absoluta och följaktligen utan ändlighet, relativitet och
inskränkning samt att, såvida ideerna ses i Gud eller såsom hans
bestämningar, de hafva samma oändlighet eller absoluthet,
som Gud sjelf. Denna fråga är i sjelfva verket besvarad
genom de citater, som i det föregående äro gjorda
angående den frågan, huruvida de väsenden, som innehållas i
Guds enhet, äro absoluta eller relativa väsenden. Dessa

1) Se s. 9 af deuna skrift.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free