- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
15

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15

Guds ideer hafva samma oändlighetsattributer som
Gud sjelf, när de betraktas formaliter. Och dessa ideer
kunna ock, från objektiv synpunkt, betraktas såsom sanna
eller absoluta väsenden, nemligen i Gud. Gud förnimmer
hvad de ändliga andarna äro i sin sanning och från denna
synpunkt betraktade äro de niomenter af hans eget lif eller
sjelfmedvetande. De ändliga andarna äro, i sin sanning
betraktade, väsenden af Guds eget väsende, lif af Guds
eget lif. All positiv förnuftighet och väsenhet, som finnes
hos en ändlig ande, är Guds tillhörighet. Endast det
negativa, inskränkta och relativa hos en ändlig ande är hans
egen tillhörighet samt det, hvarigenom han divergerar ifrån
hvad ban är i Gud Och då de ändliga andarna,
betraktade i sin sanning eller så, som de äro i och för Gud,
sakna all inskränkning eller relativitet, så äro de absoluta
väsenden (i Gud). De äro absoluta på sitt sätt eller i sitt
slag. Och om man nu vill med det adeqvataste uttryck
beteckna, att Gud endast innehåller konkreta väsenden och
likväl ingenting, som är »bebäftadt med relativitet och
inskränkning», när det ses såsom moment af hans väsen, så
måste man säga, att han är en enhet af absoluta
väsenden, ett system af sanna, eviga personligheter eller jag.

Man säger visserligen med rätta, att det endast
gifves en absolut ande, en absolut personlighet. Man
uttrycker då hvad Gud är såsom enhet och subjekt och har
ingen anledning att reflektera på den mångfald af
väsenden, som innehållas i den guddomlige andens enhet. Men
bringar man till klarhet för sig hvad Gud i sin
oändlighet är och innehåller, så visar det sig, att Gud innehåller
en mångfald af sanna eller absoluta andar såsom sina
bestämningar och att Gud är ett enda enhetligt och
organiskt väsen i och af dessa bestämningar. Och detta är
icke på minsta sätt mer underligt eller ofattligt, än att
menniskoanden är en enda ande, oaktadt han innehåller
en mångfald af andar såsom bestämningar. Han är icke
dess mindre ett enda subjekt, som äfven betecknas med
ett enda ord, menniska, emedan vi icke ha anledning att
reflektera på den mångfald af väsenden, konkreta lifsfor-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free