- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
26

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•26

bestämningar äro yttre eller relativa bestämningar. Det,
som i sig sjelft är absolut, kan således i visst afseende
erhålla relativa bestämningar. Följer nu deraf, att det i
och för sig sjelft är »relativt», »osjelfständigt», »ändligt»
och »inskränkt»? Om en (absolut) idee i förhållande till
en annan idee får den relativa bestämningen, att han är
lägre än denna, följer deraf, att den ifrågavarande ideen
i sig sjelf är relativ? Häraf framgår endast, att man
måste hålla skilda synpunkter isär. Deraf att ideerna äro
högre och lägre eller hafva relativa bestämningar, när de
tänkas med afseende på hvarandra, drager prof. Nyblæus den
slutsatsen, att de i och för sig sjelfva äro relativa och
inskränkta. Men prof. Nyblæus gör sig här skyldig till det
betänkligaste felslut. Att på detta sätt sluta till att
ideerna i och för sig sjelfva äro relativa och ändliga är lika
felaktigt, som om någon deraf, att Gud får de relativa
bestämningarna upprätthållare, högsta lag och högsta
ändamål, när han tänkes med afseende på verlden, ville draga
den slutsatsen, att ban i och för sig sjelf är relativ och
ändlig. Jag har i mina begge föregående skrifter visat,
att väsendena (i Gud) äro absoluta, när de betraktas
formaliter, i och för sig sjelfva eller i sin sanning.
Riktigheten af detta bestrider prof. Nyblæus på den grund, att
de äro högre och lägre eller hafva relativa bestämningar
(när de betraktas från en annan synpunkt). Men nu säger
man äfven om Gud, att ban har den högsta materiala
fullkomligheten eller är högre än något annat väsen och äfven
dessa bestämningar äro yttre och relativa bettäuiuingar.
Ingenting är i och för sig sjelft och utan afseende på
annat vare sig högst eller lägst. Följer nu häraf, att Gud
i och för sig sjelf är ett yttre och relativt? Man säger
rätteligen om Gud, att ban är allt varandes högsta
real-grund. Grund är en relativ bestämning. Följer nu häraf,
att Gud är ett relativt väsen, när han betraktas i och för
sig sjelf? Man säger icke ens om Gud, att han är den
relativa grunden till det varande, utan att han är den
absoluta grunden. Då nu Gud i och för sig sjelf är ett
absolut väsen, oaktadt vi tillägga honom relativa bestäm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free